Berlingske Business

Nordea lever op til forventningerne

Nordea
Foto:

Med et overskud på 771 millioner euro efter skat - svarende til 5,8 milliarder kroner - lander Nordeas andet kvartal præcis som analytikerne havde forventet.

Den svenske storbank Nordea præsenterer et resultat før nedskrivninger 1,2 milliarder euro. Nedskrivninger beløber sig til 186 millioner i andet kvartal - 17 millioner lavere end i samme periode 2012. Banken melder om en fortsat stabilisering af kreditkvaliteten og om faldende nedskrivninger inden for shipping.

Nordea henter 1,4 milliarder euro i nettorenteindtægter - et fald på 10 millioner euro i forhold til andet kvartal sidste år. Samlet falder driftsindtægterne en spids og lander på 2,5 milliarder euro.


Nordea

I millioner euro2. kvt. 20132. kvt. 2012Ændr.
i pct.
Nettorenteindtægter139113582%
Driftsindtægter24902506-1%
Nedskrivninger186198-6%
Ordinært resultat104810411%
Nettoresultat771796-3%
Udlån340400355200-4%
Indlån196300204300-4%
Egenkapital27900274002%
Solvens13,3 pct.12,8 pct.


"I en usikker makroøkonomisk situation leverer vi fortsat i henhold til vores plan om at styrke indtægterne, øge omkostningseffektiviteten og forbedre vores kapitalposition. I andet kvartal bød vi 23.000 nye relationskunder velkommen i Nordea, og vi har styrket vores position som den førende erhvervsbank i Norden og de baltiske lande," siger koncernchef Christian Clausen i en skriftlig kommentar til regnskabet. Han glæder sig over endnu en gang at kunne præsentere omkostninger på niveau med de foregående regnskaber.

"Omkostningerne har været uændrede i 11 kvartaler, hvilket skyldes en optimering af filialnettet, ændrede processer, øget digitalisering, strømlinet it og optimerede eksterne omkostninger. Samlet set er der realiseret en annualiseret bruttobesparelse på 85 millioner euro i første halvår 2013," skriver Christian Clausen i regnskabet.

Bankens egenkapitalforrentning ligger på 11,5 procent - et procentpoint lavere end i andet kvartal sidste år, men 0,4 procentpoint bedre ind i de første tre måneder af 2013.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen