Berlingske Business

Nordea lancerer fond for duksedrenge i Danmark

nordea invest
Overskrift
Eric Pedersen, direktør i Nordea Invest. Foto:

Den nordiske storbank Nordea er klar til at introducere en ny og mere ansvarlig investeringsfond på det danske marked. Om fem år kan alle fonde være som den, spår Nordea-direktør.

Der er godt nyt til de danskere, der gerne vil have børnearbejde, miljøbelastning og lovbrud så langt væk fra deres investeringer som muligt. Nordea Invest lancerede i 2011 sin »Emerging Stars«-fond hos bankens investeringsforening i Luxembourg, og om en lille måned kommer dette produkt til Danmark.

»Stars er udvalgt ud fra, hvor højt de scorer på vores interne ansvarligheds-rating,« siger Eric Pedersen og forklarer, at det ikke presser ansvarligheden i Nordea Invests andre produkter – »det er ligesom, når man har en flåde af benzinbiler, som hele tiden bliver optimeret, og der nu er en elbil med«.

Ifølge Morningstars tyske afdeling, der overvåger fonden, har den leveret et afkast på 20 procent i to af sine leveår, mens den gav et negativ afkast på 3,4 procent i 2013. Det har dog alle år været bedre end indeks for emerging markets. Særligt i 2014 gik det godt, og man endte med 9,3 procent højere afkast end indeks. hvilket ifølge Eric Pedersen skyldes, at man ikke har investeret i fossile brændstoffer. Olien er som bekendt dykket med over 50 procent de seneste måneder.

Og resten af Nordea Invest kan meget vel følge med på bølgen med duksedrengefondene, forklarer Eric Pedersen.

»Jeg kan godt se for mig, at om fem år er alle Nordea Invest-afdelinger som vore Star-afdelinger er i dag. Der er opbakning til de ansvarlige investeringer hele vejen rundt, og det er den retning, vi bevæger os i.«

03BUSeric-pedersen.jpg

nordea invest

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen