Berlingske Business
14:27Industriens Pension får tocifret milliardafkast efter stærkt aktieår

Nordea-kunder vrede over lukning af mobilbank

Nordea billede3
Nordeas lukning af en ældre version af Mobilbanken har skabt røre blandt en gruppe kunder. Foto:

En lang række Nordea-kunder har klaget til banken, efter at en gammel version af mobilbanken er lukket, så kunderne ikke længere kan benytte budgettjenesten Spiir. En løsning er på vej, siger Nordea.

(Opdateret onsdag 12/8 kl. 17.25 med ny melding fra Nordea om, at en løsning kommer inden for en måned)

Selvom Nordea for længst har lanceret en ny version af bankens Mobilbank, er en lang række kunder alligevel blevet vrede over, at banken i torsdags valgte at lukke ned for den gamle version.

Det betyder nemlig, at kunderne ikke længere kan få fuldt udbytte af budgettjenesten Spiir, der er med til at give et økonomisk overblik over forbrug og budget. I den gamle version af Mobilbanken kunne kunderne give Spiir adgang til posteringerne, så de automatisk blev trukket over til kundens oversigt i Spiir.

Men dette er foreløbig ikke muligt i Nordeas nye version af Mobilbanken, og det har fået omkring 100 Nordea-kunder til at udtrykke deres vrede på Nordeas Facebook-side.

Hos Nordea forklarer privatkundedirektør Torben Laustsen, at det handler om sikkerhed, hvilket ikke var sikret på den måde, som kunderne benyttede den gamle version af Mobilbanken på.

»Kunderne vælger at aflevere deres cpr-nummer og personlige kodeord til deres mobilbank til Spiir, og dermed får Spiir adgang til at logge sig ind, som om det var kunden. Det er imod alle vores anbefalinger om, at man ikke skal udlevere sit kodeord til tredjemand,« siger Torben Laustsen og tilføjer:

»I den gamle mobilbank var den økonomiske skade begrænset i den forstand, at du ikke kunne overføre penge mellem dine konti uden NemID-nøgle. Nu har vi udviklet den nye mobilbank, hvor der er nye funktioner i, herunder at du kan se mails og overføre penge mellem dine konti uden brug af nøgle. Og det er ikke klogt at give tredjemand adgang til.«

Men hvis kunden selv vælger at give oplysningerne videre, hvorfor er det så et problem for jer?

»Fordi det strider imod alle sikkerhedsmæssige retningslinjer. Det fremstår, som om det er kunden, der er logget ind. Vi har ikke mulighed for at se, om det er kunden eller Spiir, der er logget ind. Så hvis der bliver overført penge, kan vi ikke være sikre på, at det er kunden selv, der har gjort det, og det kan vi ikke acceptere,« siger Torben Laustsen og fortsætter:

»Derfor skal vi have bygget et system op med partnere, hvor vi har alle procedurer på plads, så der ikke er tvivl om, hvilke informationer kunderne giver andre adgang til.«

MobilePay

Hos Spiir er forhåbningen, at Nordea vil genåbne den gamle version.

»Mit forslag er, at de åbner for det gamle mobilsite igen, men at de begrænser det til, at det kun er Spiir, der kan komme på. På den måde er det lukket for alle kunderne, der i stedet skal bruge den nye version af Mobilbank, som Nordea gerne vil have, men Spiir kan stadig hente data fra det. Det vil være en sikker måde,« siger Rune Mai, direktør i Spiir.

Han understreger samtidig, at Spiir beskytter kundernes data meget omhyggeligt og lægger utrolig stor vægt på sikkerheden.

Torben Laustsen afviser dog, at Nordea vil åbne den gamle version igen. Han siger, at banken er i gang med at finde en løsning, der indeholder den fornødne sikkerhed.

Pix-mobilpaykvitteringer

»Vi er i dialog med relevante leverandører, og så træffer vi et valg på baggrund af det,« siger Torben Laustsen.

Inkluderer det også Spiir?

»Det kan jeg ikke kommentere på.«

Bliver det en tredjepart, eller kan det blive en integreret løsning i Nordeas Mobilbank?

»Det er for tidligt at sige noget om på nuværende tidspunkt. Men vi vil jo gerne tilbyde de services, som er med til at skabe værdi for vores kunder.«

Hvad er tidshorisonten på, hvornår de her kunder får tilbudt en alternativ løsning?

»Det er også for tidligt at sige noget om nu.«

Opdatering: Nordea melder nu ud, at en løsning er på vej inden længe.

»Vi har været i dialog med Spiir, og der tegner sig et billede af en løsning, vi finder i fællesskab, som tilgodeser en del af de bekymringer om sikkerheden, vi har haft. Lige nu arbejder vi på at få teknikken til at fungere, og vi regner med, at den er på plads inden for en måned. Indtil da har Spiir lovet, at de vil åbne for upload-løsningen,« siger Torben Laustsen og tilføjer:

»Vi er rigtig kede af det bøvl, som nogle af vores kunder har haft, og jeg er virkelig glad for, at vi i fællesskab har kunnet finde en løsning til gavn for kunderne.«

Mange af dem, der har skrevet på jeres Facebook-væg, truer med at skifte bank. Hvad er jeres melding til dem?

»Vi skal helt sikkert være bedre til at kommunikere på Facebook, og så er vi selvfølgelig kede af, at det her har givet besvær for vores kunder. Men jeg vil også gerne understrege, at der stadig er mulighed for at lave en løsning, hvor man lægger de her oplysninger manuelt over til Spiir, så det foregår helt sikkert,« siger Torben Laustsen.

Mandag

Ifølge Rune Mai fra Spiir er det omkring 6.000 Nordea-kunder, der benytter sig at Spiirs tjeneste, hvor posteringerne automatisk trækkes over til Spiir. Rune Mai fortæller, at han forsøger at berolige de utilfredse kunder.

»Folk spørger os efter andre banker, som vi kan anbefale. Indtil videre har jeg svaret til alle sammen, at de lige skal holde lidt igen, og at vi lige venter og ser, om ikke Nordea skulle finde en midlertidig løsning, der gør, at de kan køre videre med Spiir, indtil vi får lavet en god løsning,« siger Rune Mai.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen