Berlingske Business

Nordea-formand: Det var Clausens eget ønske at stoppe

07BUSWahlroos.jpg
Björn Wahlroos har ledt efter en ny adm. direktør til Nordea i seks måneder. Foto: Heikki Saukkomaa

Nordea-formand Björn Wahlroos har ledt efter en ny topchef i et halvt år, efter Christian Clausen selv meddelte i februar, at han ønskede at stoppe.

Christian Clausen meddelte for et halvt år siden, at han inden længe ønsker at stoppe som koncernchef i Nordea.

Det fortæller Nordeas bestyrelsesformand, den finske milliardær Björn Wahlroos.

»Christian startede den her proces i februar ved at annoncere, at han gerne ville stoppe i løbet af et års tid. Det var hans beslutning. Det er klart, at bestyrelsen er altid ansvarlig for succesionsplaner, og det er jo noget, som man altid diskuterer i bestyrelsen. Men selve processen startede i februar, efter Christian fortalte mig, at gerne ville stoppe i løbet af den kommende fremtid,« siger Björn Wahlroos.

 

Som Berlingske Business kunne fortælle i juni, havde Björn Wahlroos i al hemmelighed hyret headhunterbureauet Egon Zehnder til at lave en liste over mulige kandidater. Den søgning foregik både internt og eksternt, fortæller Björn Wahlroos.

»I februar hyrede jeg Egon Zehnder, og det gjorde jeg for at screene markedet uden for Nordea og ledertalent og samtidig for at kunne benchmarke de interne talenter mod de udefrakommende kandidater. Og det er, hvad jeg har gjort de seneste seks måneder,« siger Björn Wahlroos.

CASPER VON KOSKULL

Ny koncernchef i Nordea bliver finske Casper von Koskull, der i forvejen sidder i koncernledelsen i Nordea.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen