Berlingske Business

Nordea får mere ud af Hr. og Fru Danmark

Nordea
Foto:

Selvom udlånet er stort set uændre får Nordea mere ud af den almindelige danske bankforretning end sidste år.

Nordea får mere ud af den almindelige danske bankforretning end i samme periode sidste år og hæver det ordinære resultat fra 69 til 93 millioner euro - knap 700 millioner danske kroner - inden for forretningsområdet Banking Danmark, som ikke omfatter private banking og de store danske erhvervskunder.

Udlånet står ellers så godt som stille på 66,3 millioner euro.

"Både privat- og erhvervskunder i Danmark er fortsat påvirket af den generelle økonomiske usikkerhed, og det har resulteret i et moderat privatforbrug, lave investeringer og fokus på gældsnedbringelse," skriver Nordea i regnskabet.

Nordea

I millioner euro2. kvt. 20132. kvt. 2012Ændr.
i pct.
Nettorenteindtægter139113582%
Driftsindtægter24902506-1%
Nedskrivninger186198-6%
Ordinært resultat104810411%
Nettoresultat771796-3%
Udlån340400355200-4%
Indlån196300204300-4%
Egenkapital27900274002%
Solvens13,3 pct.12,8 pct.


Nordea har gennem flere kvartaler arbejdet på at strømline forretningen, og det betyder blandt andet, at der nu er 200 medarbejdere færre end i samme periode sidste år. Samlet beskæftiger den danske del af bankforretningen 3.890 personer.

Nedskrivningerne på den danske udlånsportefølje, som tidligere har været en knast i den svenske storbanks regnskab falder 20 procent i forhold til samme periode sidste år til 77 millioner euro.

Nordea øger sin markedsandel inden for boliglån og banken melder om "høj aktivitet og omfattende kundekontakt". Banken fik 7.800 nye fordel+ og premium-kunder i andet kvartal.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen