Berlingske Business

Nordea-ejere kræver svar i skattelysagen

NORDEA
Nordeas topchef Casper von Koskull. Foto:

Flere af Nordeas storaktionærer kræver klarhed og åbenhed i sagen om, at banken skulle have hjulpet kunder i skattely i Panama.

En omfattende lækage af 11,5 mio. dokumenter fra advokatfirmaet Mossack Fonseca afslørede søndag aften, at flere nordiske banker hjælper deres kunder til at oprette og vedligeholde selskaber i skattely. Heriblandt Danmarks næststørste bank, Nordea, der fra deres kontor i Luxembourg skulle have hjulpet flere kunder i skattely i Panama.

RB PLUS Massiv læk om skattely afslører magtelite Sag om skatt

Det bekymrer flere af bankens største aktionærer, der nu kræver klare svar fra banken. Det skriver Børsen.

brian steen nielsen

Flere ejere af den danske storbank efterlyser gennemsigtighed og åbenhed i sagen. Det gælder blandt andre AFA Försäkringar, der ejer 0,7 pct. af Nordea og forventer en redegørelse med fuld gennemsigtighed, det svenske pensionsselskab SSP, der sidder på 0,6 pct. af aktierne, samt den fjerdestørste aktionær, Alecta, med en post på 2,1 pct.

Nordea undersøger sig selv for medvirken til skattefusk - 1

»I øjeblikket kan vi kun sige, at vi forudsætter, at Nordea følger gældende love og regler,« siger pressechef i Alecta, Johan Andersson, til Børsen.

Det har fået Nordeas topchef Casper von Koskull til at varsle en intern undersøgelse af bankens procedurer.

NORDEA SALES REPORT

»Vi tilskynder eller medvirker ikke til skatteordninger for kunderne, der kan anses som skatteundragelse,« siger han i en kommentar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen