Berlingske Business

Nordea-chef: Det her har vi aldrig prøvet før

Lybecker
Overskrift
Peter Lybecker, som er topchef i den danske del af Nordea-koncernen, ser håndteringen af de lave renter som en af de største udfordringer både for banken og for kunderne. Foto:
 

Selvom Peter Lybecker har været bankmand i 39 år har han aldrig før skullet håndtere den ekstreme rentesituation, som præger markederne netop nu. De gør det ikke alene svært for bankerne at tjene penge, men kræver også en anden rådgivning af kunderne.

En helt ekstraordinær situation.

Sådan beskriver topchef i den danske del af Nordea, Peter Lybecker, det ekstremt lave rentemiljø, som bankerne ser ud til at skulle agere i meget lang tid endnu.

Nordea

»Nu har jeg været her i 39 år og ved alle problemer har jeg kunnet ryste posen og finde en løsning, der har virket tidligere. Nu sidder vi med negative renter, og den pose kan jeg ikke lige ryste og finde brugsanvisningen på. Det er sådan noget, vi snakker om, når vi er til møde i Stockholm,« siger han med henvisning til bankens koncernledelse.

Nordea

Det danske resultat beskrives som tilfredsstillende set i lyset af forholdene. Forhold som gælder hele branchen, fastslår Peter Lybecker.

»Vi er i en industri, som er presset af lavere renter, af et højt niveau af hensættelser, og af hvor meget vækst vi har i de kommende år. Inden for den diskussion må vi vise, hvordan vi bedst muligt driver bank, og det er en meget mere nuanceret diskussion,« siger han.

Nordeas danske forretning er præget af de historisk lave renter, som gør det svært for bankerne at tjene penge på rentemarginalen.

Renteindtægterne falder to procent fra 2013 til 2014.

Til gengæld lykkes det Nordea at hente kunder på det danske marked fra 2013 til 2014 både inde for bank-, og privatudlån samt inde for realkredit. Lidt mere afdæmpet ser det ud fra tredje til fjerde kvartal, hvor volumen er stort set uændret på alle tre områder, men med en lille spids op i virksomhedsudlån, som stiger til 114,6 millioner kroner fra 113,9.

NDA

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen