Berlingske Business

Nordea-boss: Alle banker skal bygge nye fabrikker

billede christian clausen
Nordeas afgårende topchef, Christian Clausen (til højre), var blandt indlægsholderne til Børsen Bankkonference tirsdag i København. Her ses han tale med topchefen i Nets, Bo Nilsson. Foto:

Bankerne har brug for helt nye systemer for at kunne servicere nutidens bankkunder, siger Christian Clausen, topchef i Nordea. Først skal bankerne dog igennem tre uundgåelige stadier.

Den digitale udvikling har ændret bankforretningen så meget, at de gamle it-systemer er forældet, og alle banker må udvikle nye.

Det siger Christian Clausen, afgående topchef i Nordea. Christian Clausen holdt tirsdag et oplæg ved Børsen Bankkonference, der blev afholdt i Tivoli Congress Center i København, og hvor den digitale revolution var på dagsordenen.

Christian Clausen talte om, hvordan banker bliver nødt til at investere massivt i nye it-systemer for at kunne servicere nutidens bankkunder på en tilfredsstillende måde, hvor bankens udbud i højere grad skal individualiseres til de enkelte kunder.

Han sammenlignede situationen med bilproducenterne og nævnte tyske Volkswagen som et eksempel.

»Volkswagen har bygget en digital fabrik med robotter. De har én platform, hvorpå de bygger mange biler. Den muliggør, at kunderne kan slippes løs på produktionsapparatet, og den muliggør, at kunderne i dag derhjemme kan bestille en Golf i 11.000 variationer, og at de kan producere 42.000 forskellige biler om dagen,« sagde Christian Clausen og fortsatte:

»Forestil jer, at de skulle gøre det på den gamle fabrik. Alle ville rende forvirrede rundt. Det ville slet ikke kunne lade sig gøre. De forlod de gamle fabrikker og byggede helt nye. Det er præcis det samme, vi skal gøre i alle banker. Vi skal bygge en ny fabrik, der muliggør, at kunderne kan komme ind over og få adgang til alle deres produkter og services og data online i realtid. Hvis vi ikke bygger den nye fabrik, så ender det lidt i kaos, for vores fabrikker i dag er ikke designe til det. De er designet til en manuel verden.«

Christian Clausen understregede samtidig, at udviklingen går hurtigere og hurtigere, men at det først er nu, at bankerne for alvor kan begynde at fokusere på denne udvikling af banken. Således talte han om det forløb - og tre uundgåelige stadier -, som alle banker har måttet gennemgå efter krisen.

»Første fase var overlevelse. Masser af banker måtte prøve at undgå at få de tab, som lå i bøgerne og var på vej, for simpelthen at overleve. Og lige så snart man havde overlevet, så var den første hurdle der; det var at alle tilsynene stod med nye kapitalkrav, der voksede, og den kurve fortsætter. Så kapitalhurdlen er rigtig vigtig, for man kan ikke rigtigt begynde at drive sin bank efter  nogen som helst andre principper, når man har for lidt kapital,« sagde Christian Clausen.

Næste hurdle var ifølge Christian Clausen afkastkravet.

»Det er det, som mange arbejder på i øjeblikket. Det er naturligvis investorerne, der kræver et afkast, men det gør myndighederne også. Her har Danièle Nouy, chef for det europæiske tilsyn (SSM), meget klart sagt, at det er uacceptabelt, at bankerne ikke har et rimeligt afkast af kapitalen. Og det er, fordi overskuddet jo er første forsvarslinje for en tilsynsmyndighed. Så næste gang, en krise rammer, så kan man starte med at tabe sin indtjening, inden man gnaver ind i kapitalen. For når man gnaver ind i kapitalen, så bliver det meget alvorligt for en bank,« sagde Christian Clausen.

Overvindelse af de to hurdles er ifølge Christian Clausen meget vigtige for, at man får helt grønt lys til at bygge fremtidens bank. Langt de fleste banker er kun lige passeret hurdlen med afkastkravet, men de har bestemt ikke afkast nok, pointerer Christian Clausen, så de er ikke i mål endnu.

»Først derefter kan man begynde at se på, hvordan forretningsmodellen skal se ud de næste fem år. Når vi kender al den nye regulering og de store krav, og vi kender adfærdsreguleringen; hvad er det så for en forretningsmodel, vi skal bygge. Og det er først her, at man har råd til at sætte ressourcer bagved,« sagde Christian Clausen og tilføjede:

»Det er, hvad vi har gjort i Nordea. Businesscasen i 2011 var at bygge kapitalen. Businesscasen i 2013 var at passere hurdlen med afkastkravet, og i år er det den fremtidige forretningsmodel, som ikke mindst indebærer ret store investeringer på den digitale front.«

Nordea har planlagt at investere omkring 20 mia. kr. i et nyt it-system over de næste fem år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen