Berlingske Business

Nordea: Bankpakke II kan bruges til ekspansion

Nordea vil ikke udelukke, at der kan blive tale om at anvende dele af bankpakke II til ekspansion.

Det siger Nordeas landechef for Danmark Peter Schütze, som også er leder af Nordic Banking i finanskoncernen.

Og pengene kan for eksempel bruges på påkøb i markedet for derigennem at øge forretningen.

"Hvis nogen kommer til os, vil vi gerne tale om det. Men der skal være tale om en fornuftig business-case. Og vi vil ikke gå ind i fjerntlige overtagelser," siger Peter Schütze. Nordea peger dog på, at det er en teoretisk mulighed, samt det forhold, at banken ikke i første omgang har søgt som deltagelse i bankpakke II.

For bankpakke I's vedkommende ser Peter Schütze omkostningerne som den pris Nordea måtte betale for at få hele sektoren til at stabilisere sig i Danmark.

"Det er ærgerlige penge at betale. Men vi stod i en situation, hvor jeg ikke tror vi kunne have stået uden for en statsgaranti - selv om vi egentlig ikke havde brug for det. Men vi indgik en aftale - og den står vi naturligvis ved. Vi vil gerne se os som en del af lokalsamfundet," siger Peter Schütze.

Bankpakke I kostede Nordea 348 mio. kr. som bogføres under netto-gebyrer i andet kvartal. RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen