Berlingske Business

Nordea-angreb skaber splid i pensionssektoren

29BUSPix-golfpensionist.jpg
Nordea Liv & Pension kritiserer beregningen af bonus til kunderne hos PFA og Danica, som ikke vil debattere sagen i pressen. Med den kritiserede beregningsmetode skulle kunderne være gået glip af 100.000 kroner eller mere, som for eksempel kunne være brugt på golfrejser. Foto: Jeppe Bøje Nielsen

PFA og Danica føler sig hængt ud af Nordea Liv & Pension, der tidligere på ugen tilsidesatte god skik og pegede fingre af konkurrenterne. Spliden skal nu løses i brancheorganisationen Forsikring & Pension.

Det er bestemt ikke faldet i god jord hos pensionsgiganterne PFA Pension og Danica, at Nordea Liv & Pensions direktør Steen Michael Erichsen tidligere på ugen kritiserede de to konkurrenter.

Steen Michael Erichsen rettede i Dagbladet Børsen kritik mod den beregningsmodel, hvor et pensionsselskab beregner bonus som et gennemsnit af en gruppe kunder i stedet for på den enkelte kunde.

På den måde er mange kunder gået glip af 100.000 kroner »eller meget mere«, mener direktøren og udtaler: »Det gør man i Danica og PFA.«

Dermed overskrider han den etiske regel om ikke at kommentere sine konkurrenter, og det skaber røre hos de pågældende selskaber.

Uenige i kritik

PFA Pensions koncernchef, Henrik Heideby, ønsker ikke selv at deltage i mudderkastning, men udtaler til Business:

»Det er imod PFAs værdigrundlag at kritisere andre aktører i pressen, og det troede vi egentlig også var et værdigrundlag i Nordea-koncernen.«

Han mener i øvrigt, at hele kritkken om beregningsmodellen er skudt ved siden af, og derfor har PFA Pension lagt sin holdning til sagen ud på selskabets hjemmeside, hvor det blandt andet bemærker:

»Vi er uenige i kritikken. Vores model for overførselstillæg er blevet udviklet i tæt dialog med Finanstilsynet, og vi mener, at den har været en stor fordel for kunderne.«

I Danica oplyser pressechef Mikkel Bro Petersen, at Danica ikke vil tage denne debat i pressen. Han henviser i stedet til brancheorganisationen Forsikring og Pension (F&P), hvor trådene nu skal forsøges redet ud.

Her må Nordea Liv & Pension formentlig svare på, hvorfor de kun nævner de kommercielle konkurrenter PFA og Danica, når også flere store arbejdsmarkedspensionskasser bruger samme model, mens andre slet ikke har udbetalt bonus.

Ligeledes hvad Steen Michael Erichsen mener, når han ifølge Børsen kalder det rimeligt, at konkurrenterne retter ind og betaler tilbage til dem, der har fået for lidt.

Nordea Liv & Pension oplyser til Berlingske Business, at de ikke har yderligere kommentarer til sagen, og at Steen Michael Erichsen føler sig fejlciteret med hensyn til, at PFA og Danica bør betale tilbage.

Nordea Liv & Pension oplyser videre, at selskabet ikke ønsker at udtale sig om konkurrenterne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen