Berlingske Business

Nike-regnskab giver livstegn fra Kinas økonomi

SOCCER-FIFA/SPONSORS
Foto:

Kinas tigerøkonomi er måske ikke blevet helt så tam i den senere tid, som mange frygter. Dykker man ned i den amerikanske sportsudstyrsproducent Nikes regnskab for det forskudte første kvartal af 2015, kan man nemlig finde tegn på stor købelyst i Kina - i hvert fald når det gælder produkter fra Nike.

Nike spurter fra alle forventninger i det regnskab, koncernen offentliggjorde fredag. Nikes overskud steg til 1,34 dollar per aktie, mens analytikerne havde estimeret et overskud på 1,19 dollar i gennemsnit, ifølge data indsamlet af Bloomberg. Og det er blandt andet salget i Kina, der er gået frem.

»Mest overraskende for os er, hvad der lader til at være en meget stærk efterspørgsel ud af Kina på trods af bredere makro-økonomiske bekymringer«, skriver Erinn Murphy fra Piper Jaffray i et notat til investeringsbankens kunder ifølge cnbc.com.

q

Nikes salg i Kina steg med 30 pct. i første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år. Samtidig er antallet af fremtidige ordrer er steget med 22 pct.

»Selvom vi er os meget bevidste om den makroøkonomiske sårbarhed i Kina, har vores brand aldrig stået stærkere, og vores markedsandel har aldrig været sundere«, sagde Andrew Champion, der er finansdirektør for Nike ved telekonferencen efter regnskabsoffentliggørelsen ifølge cnbc.com.

08BUSPix-Phil-Knight-kasket.jpg

Nike-aktien falder 0,8 pct. til 124 dollar i det amerikanske formarkeds handel efter at være steget med 8,9 pct. til 125 dollar i fredags, hvor regnskabet blev offentliggjort.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen