Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Nets lancerer modsvar til Danske Banks supersucces

29BUSPix-Betaling1-144935.jpg
Nets' vicedirektør og ansvarlig for Dankortet, Jeppe Juul-Andersen, betaler sine indkøb i Netto med det nye mobile Dankort, der skal tage kampen op med Danske Banks populære MobilePay. Foto: Linda Kastrup

En ny mobilbetalingsløsning rullede torsdag ud i danske butikker, der skal dyste med den populære betalingsapp MobilePay.

Betalingsgiganten Nets sætter et angreb ind mod Danske Bank i den nordiske betalingskrig.

Torsdag lancerede Nets et mobilt Dankort med en klar vision om, at løsningen skal blive danskernes foretrukne betalingsmiddel, når de betaler med mobilen i landets butikker.

Torsdag: Nyt dankort

Med det mobile Dankort bliver ens fysiske Dankort til en Dankort-app. Kunder kan dermed betale ved at holde deres smartphone hen over betalingsterminalen ved kassen. Betaling kræver dog, at kunden åbner telefonen og går ind i Dankort-appen for at godkende betalingen.

Nets er godt klar over, at den nuværende beta-løsning er for besværlig, og selskabet arbejder derfor på at have en løsning klar inden sommer, hvor kunden kan nøjes med at holde telefonen over Dankort-terminalen, hvorefter betalinger på under 200 kroner af sig selv går igennem.

Hvis beløbet overskrider 200 kroner, bliver kunden bedt om at indtaste en kode på mobilen. Det er fuldstændig samme princip som med det kontaktløse Dankort, men med den nye løsning behøver kunden ikke at medbringe sin pung, da det hele kan klares med mobilen.

»Vi er stolte af at kunne præsentere den første version af vores Dankort-app, som nu er tilgængelig i App Store. Vi har haft Dankortet i 34 år, og det er faktisk rigtigt lang tid i et digitalt univers. Danskerne bruger Dankortet mere og mere, men vi er nødt til at sikre, at kortet følger med tiden. Her er vi overbeviste om, at rigtigt mange ønsker at have Dankortet på mobilen,« lyder det fra Jeppe Juul-Andersen, vicedirektør og ansvarlig for Dankort hos Nets.

Nets sidder fortsat tungt på betalingstronen. I 2016 brugte vi Dankortet 1,2 milliarder gange, men Nets er i øjeblikket vidne til en bekymrende udvikling. Mens de ældre er ellevilde med Dankortet, er det kun hver 12. mellem 18 og 20 år, der har et Dankort, og færre end hver anden, når man rammer 25 år.

Nets anbefaler banker at spærre 100.000 betalingskort

Unge fortsætter i stedet med det Visa eller Mastercard, de fik, inden de fyldte 18 år og kunne få et Dankort. Visa eller Mastercard bliver flittigt brugt af de unge, når de overfører penge til hinanden eller betaler ved kasseapparatet i udvalgte butikker med Danske Banks populære mobilbetalingsløsning MobilePay. Betalingerne ønsker Danske Bank naturligvis at beholde, og derfor har landets største bank indgået en aftale med Nordens største leverandør af betalingsterminaler, Verifone, hvis betalingsterminaler er gjort klar til at modtage kontaktløs mobilbetaling.

Mens MobilePay i dag kan bruges i Dagrofas 103 Kiwi-butikker og vil blive udrullet i Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb, kan det mobile Dankort nu bruges i cirka 10.000 butikker som Netto, Føtex og Starbucks. Dertil ventes Coop, Dagrofa og Rema 1000 også at blive klar til Dankort på mobilen.

Men hvorfor arbejder Nets og Danske Bank ikke bare sammen om en fælles og nem løsning for forbrugerne? Det gjorde parterne faktisk tidligere, men samarbejdet endte i et brud i begyndelsen af året, blandt andet fordi Danske Banks brugere af MobilePay skulle gentilmelde deres Dankort i en fælles app. Det ville »komplicere mange brugeres oplevelse ved at bruge MobilePay«, lød et argumenterne fra Danske Bank.

Betalingsekspert og seniorpartner i konsulentfirmaet PlusCon, Henning N. Jensen, forstår godt, hvis nogle danskere er en kende frustreret eller forvirret i kølvandet på det stigende antal betalingsløsninger.

»Men forbrugerne har fået, hvad de efterspurgte under Dankortets monopoltid; konkurrence - og den er kommet for at blive,« siger han.

I dag foregår kun omkring én pct. af betalingerne i butikkerne via mobilen. Potentialet er dog stort. Nets vurderer, at op mod halvdelen af alle betalinger i danske forretninger vil foregå via mobilen i 2020. Et eksempel på, hvor stærkt det kan gå, er Nets’ kontaktløse Dankort, som blev indført i 2015. I dag er det 25 pct. af betalingerne med Dankort, der sker kontaktløst.

»Der er en skræmmende og velfungerende konkurrent på markedet i form af kontaktløse betalinger,« siger Jeppe Juul-Andersen om sin egen Nets-løsning.

Hvem anser I så som jeres største konkurrent blandt de øvrige aktører?

»Der er mange, og der vil komme andre,« svarer Dankort-chefen med henvisning til Danske Bank og udefrakommende trusler som Apple og Samsung Pay.

Hos konkurrenten Danske Bank hilser man »konkurrencen velkommen«.

»MobilePay har i forvejen en stor andel brugere, og dem forventer vi at holde fast i,« siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay.

Danske Bank tjener snart penge på Mobilepay

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen