Berlingske Business
14:52Danske vindmøller sætter bundrekord i strømproduktion

Nets klar til duel med MobilePay: Nu er det mobile dankort lanceret

Mobiltdankort
PR-foto.

Betalingsgiganten Nets lancerer torsdag et nyt mobilt dankort, der allerede nu kan hentes i App Store. Dermed sætter Nets et angreb ind mod Danske Banks MobilePay i den nordiske betalingskrig.

Betalingsgiganten Nets sætter nu angreb ind mod Danske Bank i den nordiske betalingskrig.

Torsdag har Nets lanceret et nyt mobilt dankort med en klar vision om, at løsningen skal blive danskernes foretrukne betalingsmiddel, når de betaler med mobilen i landets butikker.

Med det mobile dankort bliver ens fysiske Dankort til en Dankort-app. Kunder kan dermed betale ved at holde deres smartphone henover betalingsterminalen ved kassen. Betaling kræver dog, at kunden åbner telefonen og går ind i Dankort-app'en for at godkende betalingen.

Nets er godt klar over, at løsningen er for besværlig, og derfor arbejder selskabet i øjeblikket på at udvikle en løsning, hvor kunden kan nøjes med at holde telefonen over dankortterminalen, hvorefter betalinger på under 200 kr. af sig selv går igennem. Hvis beløbet overskrider 200 kr. bliver kunden bedt om at indtaste en kode på mobilen. Det er fuldstændig samme princip som med det kontaktløse dankort, men med den nye løsning behøver kunden ikke at medbringe sin pung, da det hele kan klares med mobilen.

»Vi er stolte af at kunne præsentere den første version af vores Dankort-app, som fra i dag er tilgængelig i App Store. Vi har haft Dankortet i 34 år, og det er faktisk rigtig lang tid i et digitalt univers. Danskerne bruger Dankortet mere og mere, men vi er nødt til at sikre, at kortet følger med tiden. Her er vi er overbeviste om, at rigtig mange ønsker at have Dankortet på mobilen,« lyder det fra Jeppe Juul-Andersen, vicedirektør og ansvarlig for Dankort hos Nets.

 

Løsningen er torsdag blevet lanceret i en beta-version og kan i første omgang kun benyttes på iPhone. Den færdige version ventes at være klar til sommer.

»Vi har nu lanceret en første version, og vi er hundrede procent klar over, at vi ikke er i mål endnu. I første omgang er vi meget spændte på feedback fra brugerne,« siger Jeppe Juul-Andersen.

I dag foregår kun omkring 1 pct. af betalingerne i butikkerne via mobilen. Halvandet år efter det kontaktløse Dankort blev introduceret, er det nu 25 pct. af betalingerne med Dankort, der sker kontaktløst, og derfor ønsker Nets at føre brugeroplevelsen i det kontaktløse Dankort videre i Dankort på mobilen.

MarkWraa

Det mobile Dankort kan fra i dag bruges i cirka 10.000 butikker som Netto, Føtex og Starbucks. Flere butikker vil i de kommende uger understøtte det mobile dankort, og blandt andre dagligvarekæderne Coop, Dagrofa og Rema 1000 ventes også at blive klar til Dankort på mobilen over de næste par måneder.

Nogle butikskæder har dog meldt klart ud, at de bakker op om Danske Banks MobilePay-løsning i butikkerne, hvor brugere har mulighed for at betale med mobilen, selvom man ikke er logget ind.

MobilePay-løsningen kan i dag bruges i Dagrofas 103 Kiwi-butikker og vil blive udrullet i Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb i de kommende måneder.

Med Nets nyeste løsning til mobilen bliver linjerne i betalingskrigen dermed for alvor trukket op mellem MobilePay og Nets, der længe har udfordret hinanden på betalingsfronten.

Pix-Google

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen