Berlingske Business

Negativ rente koster Nordea Danmark en kvart milliard

Nordea billede
Negativ rente på boliglån var en god nyhed for låntagerne, men for Nordea i Danmark er det en bekostelig affære. Foto:

Mange danskere har fået en negativ rente på deres boliglån, og det er dyrt for Nordea Danmark. Den danske del af forretningen er ramt af faldende renteindtægter, men reddes af besparelser og færre nedskrivninger.

Der var ganske givet begejstring hos de danske Nordea-kunder, der for nylig fik en negativ rente på deres boliglån på grund af det generelle lave renteniveau, men for den danske del af forretningen i Nordea kostede det mange penge.

Nordens største bank skriver i regnskabet for andet kvartal 2015, at den negative rente på boliglånene har kostet den danske forretning kaldet Banking Danmark, hvad der svarer til godt 231 mio. kr.

»Banking Danmark var negativt påvirket med 31 mio. euro fra en ændring af dagsværdien af realkreditporteføljen på grund af negative renter,« skriver Nordea i regnskabet.

Nordea

Her kan man videre se, at Nordea i Danmark lige som hele Nordea kæmper med toplinjen, hvor renteindtægterne falder med ti procent fra 311 mio. euro i andet kvartal 2014 til 279 mio. euro i andet kvartal 2015.

Til gengæld er omkostningerne også faldet fra 199 mio. euro i andet kvartal 2014 til 187 mio. euro i samme periode i år.

På det år er Nordea i Danmark blevet 142 færre medarbejdere, så der nu er 3.209 fuldtidsansatte i gruppen Banking Danmark. Det har givet en besparelse på to mio. euro.

Nordea billede 2

Også nedskrivningerne falder betydeligt fra 59 mio. euro i andet kvartal 2014 til 40 mio. euro i andet kvartal 2015.

Samlet bidrager Banking Danmark til Nordeas samlede resultat med en driftsindtægt på 112 mio. euro, hvilket er en marginal nedgang fra 113 mio. euro i andet kvartal 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen