Berlingske Business

Nedskrivninger på landbruget rammer Nordjyske Bank

Nordjyske Bank
»Nedskrivninger for 2015 er over bankens forventninger om 190 mio. kr., der dog blev udmeldt med usikkerhed henset til landbrugets udfordringer,« lyder det fra Nordjyske Bank Foto:

Basisindtjeningen i Nordjyske Bank, der er en fusion mellem Nørresundby Bank og Nordjyske Bank, er positivt påvirket af gebyrer og faldende driftsudgifter.

Basisindtjeningen blev i 2015 360 mio. kr. mod 366 mio. kr. sidste år.

»Indtjeningen er påvirket af markedssituationen med lave renter samt af stigende konkurrence om udlån, men til gengæld opnår banken en gebyrstigning på 13 pct.,« fremhæver banken.

Driftsudgifterne og driftsafskrivninger eksklusive fusionsomkostninger falder 12 mio. kr. til 529 mio.kr. som følge af de første fusionssynergier.

Nedskrivninger er påvirket af landbrugets krise og udgør 206 mio. kr. mod 162 mio.kr. og er væsentligt påvirket af bankens udlån til primært mælkeproducenter og svineavlere.

landbrug

»Nedskrivninger for 2015 er over bankens forventninger om 190 mio. kr., der dog blev udmeldt med usikkerhed henset til landbrugets udfordringer.«

Resultat før skat endte på 129 mio.kr., hvilket forrenter egenkapitalen ultimo året med 5 pct.

Nordjyske Bank melder sig i kampen om Nørresundby Bank

»Ledelsen vurderer, at resultatet som helhed er tilfredsstillende med fusionsaktiviteter og landbrugets økonomiske situation in mente,« skriver banken i regnskabet.

Det samlede forretningsomfang i Nordjyske Bank steg i 2015 til 29,0 mia. kr. Det er en stigning på 747 mio. kr. Forretningsomfanget omfatter de samlede udlån, indlån og garantier.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen