Berlingske Business

Nedskrivninger kostede dyrt for Hvidbjerg Bank

Trods en fordobling af basisindtjeningen må Hvidbjerg Bank notere et millionunderskud i første halvår. Markante nedskrivninger koster dyrt, og underskuddet i første halvår er på størrelse med underskuddet i hele 2012.

På positivsiden steg netto rente- og gebyrindtægterne til 32,2 mio. kr. fra 29,8 mio. kr. i første halvår 2012. Udgifterne er mindsket en smule, og det har sendt basisresultatet op på 8,8 mio. kr. mod 4,9 mio. kr. samme periode sidste år.

Nedskrivningerne udgør dog en markant negativ overraskelse, da de i halvåret steg med over 10 mio. kr. til 24,7 mio. kr. fra 14,5 mio. kr. i samme periode sidste år. Finanstilsynet har været på besøg, og det har kostet dyrt.

»Desværre fortsætter nedskrivningerne på samme høje niveau som sidste år. Hertil kommer, at Finanstilsynet efter en funktionsundersøgelse, som blev gennemført i slutningen af juni, har bedt banken om at foretage yderligere nedskrivninger på 10,3 mio. kr. ud over de nedskrivninger, som allerede var foretaget,« skriver Hvidbjerg Bank i regnskabsmeddelelsen.

Det har kostet dyrt. Resultatet før og efter skat er i halvåret faldet til underskud på 15,7 mod underskud på 9,6 og 7,2 mio. kr. i første halvår 2012. I hele 2012 tabte banken 15,1 mio. kr.

Egenkapitalen er dermed faldet til 57,9 mio. kr. ved udgangen af første halvår mod 73,5 mio. kr. ved årsskiftet. Solvensprocenten er år til år dykket til 10,7 fra 13,3.

Hvidbjerg Bank opjusterer til gengæld forventningerne til hele 2013 en smule og venter nu en basisindtjening på 14-16 mio. kr. Tidligere ventede banken en basisindtjening på 13-15 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen