Berlingske Business

Nationalbanken: Danske pengeinstitutter er godt rustede

De danske pengeinstitutter kan aktuelt modstå hårde makroøkonomiske stød, efter at institutterne siden 2008 har haft fokus på at styrke deres kapitalgrundlag.

Sådan lyder det fra Nationalbanken i publikationen "Finansiel Stabilitet, 2. halvår 2013", som er udkommet onsdag formiddag.

- Nationalbankens stresstest af pengeinstitutternes kapitalforhold viser, at de fem systemiske institutter overholder kapitalkravene i samtlige stressscenarier og bibeholder en egentlig kernekapital over 8 pct., som vil være kravet i den kommende vurdering af kreditinstitutter, der kommer under direkte tilsyn af Den Europæiske Centralbank, udtaler nationalbankdirektør Lars Rohde i forbindelse med publikationen.

I samme forbindelse finder Lars Rohde, at de danske kreditinstitutter er godt rustede til at møde de nye EU-kapitalkrav, som træder i kraft 1. januar 2014. Dertil menes det, at de danske pengeinstitutters likviditetssituation er ganske god.

- I et hårdt likviditetsstress har alle de systemiske og langt hovedparten af de ikke-systemiske institutter fortsat en god likviditetsoverdækning - også uden indregning af lån eller lånetilsagn i Nationalbanken med sikkerhed i institutternes udlån og sektorselskabs aktier, lyder det fra Lars Rohde.

Nationalbanken ser derudover med tilfredshed på, at regeringen 28. november 2013 har fremsat et forslag til lov, som indebærer tvungen og betinget løbetidsforlængelse på realkreditobligationer ved pludselige meget store rentestigninger, eller hvis refinansieringen ikke kan gennemføres.


Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen