Berlingske Business

Nationalbankdirektør sår tvivl om realkredittens prisstigninger på boliglån

Billede
Nationalbankdirektør Lars Rohde. Foto:

De danske realkreditinstitutter møder hård kritik fra nationalbankdirektør Lars Rohde, som mener, at det er nødvendigt at justere reglerne for realkreditten.

Landets realkreditinstitutter har igen og igen hævet priserne på boliglån - de såkaldte bidragssatser - med henvisning til, at nye regler for kapitalkrav lurede i horisonten.

Men nu sår landets nationalbankdirektør Lars Rohde alvorlig tvivl om, hvad baggrunden for de massive prisstigninger på boliglån egentlig er.

»I første del af i år var der et betydeligt fokus på realkreditinstitutternes bidragsforhøjelser. Jeg vil gerne understrege, at realkreditinstitutter skal have mulighed for at tjene penge ligesom andre virksomheder. I debatten blev stigningerne i stort omfang direkte knyttet til skærpede kapitalkrav. Som sagt kan skærpede kapitalkrav øge realkreditinstitutternes omkostninger. Men ikke i et omfang, som alene kan forklare de observerede stigninger i bidragssatserne,« sagde Lars Rohde onsdag ved Realkreditrådets årsmøde.

Ifølge institutterne kræver investorerne fortsat et afkast på omkring 10 procent på egenkapital i realkreditinstitutter. Det synes meget højt, fremhævede Lars Rohde, idet den risikofrie rente er tæt på nul.

»Når man taler om omkostninger ved regulering, er det samtidig vigtigt at huske på, at der også er store gevinster. For eksempel er den finansielle regulering med til at sikre en holdbar og robust økonomi med stærke kreditinstitutter. Realkreditinstitutterne har også selv direkte fordel af en god og effektiv finansiel regulering, da den kan være med til at sikre, at investorerne – herunder de udenlandske – har tillid til de danske realkreditselskaber,« sagde Lars Rohde.

xx

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen