Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

MobilePay får en lillesøster

14BUSPix-Mark-Wraa-Hansen-1.jpg
»Vi er meget spændte på at lancere WeShare, fordi vi kan se et behov for appen i de overførselsmønstre, der er mellem vores tre millioner MobilePay-brugere i dag,« siger chefen for MobilePay i Danske Bank, Mark Wraa-Hansen, der i dag trykker på knappen til den nye app. Foto: Linda Kastrup

Landets største bank, Danske Bank, lancerer en ny applikation, som er tæt forbundet med den populære mobilbetalingsløsning MobilePay. Appen kan regne ud, hvor mange penge hver enkelt skal diske op med ved polterabenden eller weekendturen til London.

Den populære betalingsapp fra Danske Bank, MobilePay, får en lillesøster-app.

Udspillet kommer dagen efter, at konkurrenten Swipp, der er stiftet i samarbejde mellem 71 pengeinstitutter, har erkendt, at kapløbet er tabt til MobilePay, når det gælder betaling mellem private.

Billede 1

Den sejr forsøger Danske Bank nu at cementere ved at stifte en selvstændig app ved navn WeShare, som er tæt forbundet med MobilePay. Stiftelsen af den nye app, der bliver lanceret tirsdag, er ifølge eksperter den rigtige vej at gå for Danske Bank, hvis storbanken fortsat skal bevare sin fører­position på mobilbetalingsmarkedet.

»Når MobilePay hænger sammen med andre apps, mindskes kundernes incitament til at skifte til en konkurrerende løsning hos Swipp eller nye internationale spillere. For Danske Bank handler det tydeligvis om at tage alle positioner, inden de store spillere kommer,« siger Jan Damsgaard, professor på Copenhagen Business School og leder af center for IT Management.

Billede

Han vurderer samtidig, at det er fornuftigt af Danske Bank at lancere WeShare som en datter-app og ikke som en integreret del i selve MobilePay-appen.

»Forskningen viser, at det uomtvisteligt er den vej, det går med succes i Kina, Japan og Korea. Det går mod ikke at overbebyrde en enkelt app med rigtigt meget funktionalitet, men at dele funktionaliteten ud på flere forskellige apps med hver deres forretnings­model og brugerskare,« siger Jan Damsgaard.

Danske Banks WeShare-app er den første i rækken i bankens forsøg på at opbygge et nicheunivers rundt om den populære MobilePay-app. Den nye app skal gøre det nemmere for danskerne at holde styr på udgifterne ved sociale arrangementer, som når de eksempelvis er på storbytur, på polter­abend eller i sommerhus med venner og bekendte. Det sker ved, at appen præcist udregner, hvem der skal betale hvor meget, når regnskabet skal gøres op.

Så enkelt som muligt koncept

Ifølge Danske Bank lanceres tjenesten som en separat app, fordi banken vil fastholde succesen med MobilePay »enkel og klar«.

»Vi har fået hundredvis af gode ideer til at udvikle MobilePay fra brugere og butikker, og hvis vi skulle få plads til alle dem i selve MobilePay-appen, ville vi gå på kompromis med at gøre appen superenkel og intuitiv. I stedet vil vi bygge et niche app-univers rundt om MobilePay, hvor vi udvikler løsninger målrettet specifikke målgrupper eller konkrete behov. Vi er meget spændte på at lancere WeShare, fordi vi kan se et behov for appen i de overførselsmønstre, der er mellem vores tre millioner MobilePay-brugere i dag,« siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay i Danske Bank.

MobilePay

Globale rivaler

Han understreger, at den nye applikation skal gøre det sværere for særligt globale konkurrenter som Facebook og Google at hamle op med Danske Bank.

»Nu går det fantastisk med MobilePay, men vi ved også, at der kommer nye konkurrenter ind på det danske betalingsmarked i fremtiden. De har en fuldstændig anden tilgang, fordi de ikke er født ud af en finansiel sektor,« siger Mark Wraa-Hansen:

»Facebooks Messenger-app er et godt eksempel, hvor amerikanerne kan overføre penge til hinanden gennem appen. Det er den nye konkurrencesituation, som vi gerne vil forberede os på, og derfor er det afgørende, at vi tør eksperimentere og forny vores betalingsløsninger konstant. Mobile­Pay må aldrig blive gammeldags bank-agtigt,« siger han og tilføjer, at der er uanede muligheder for at bygge nye nicheservices, som ikke nødvendigvis behøver være udviklet af Danske Bank.

LPP

Betalingsekspert og seniorpartner i konsulentfirmaet PlusCon, Henning N. Jensen, mener som udgangspunkt, at lanceringen af WeShare er en »klar styrkelse« af den oprindelige MobilePay-applikation.

»Jo flere ekstra services og små nicher, de dækker, jo mere bliver MobilePay den langt største platform til betaling mellem private,« vurderer han.

Alligevel stiller han sig skeptisk over for Danske Banks nye baby.

»Ulempen ved den nye app er, at man er nødt til at anskaffe sig MobilePay for at kunne overføre penge og deltage i fællesskaberne. Hvis der er nogle, der er af ’religiøse grunde’ ikke vil det, har Danske Bank et problem, for så duer applikationen ikke, hvis blot én i gruppen ikke vil være med,« siger Henning N. Jensen.

Dankortt

Hos Danske Bank erkender man, at det foreløbigt kun vil være MobilePay-brugere, der vil kunne overføre penge med den nye app.

»I første omgang er det rigtigt, at WeShare er låst til MobilePay, men i version to vil der blive åbnet op for, at alle kan overføre penge via WeShare,« siger Mark Wraa-Hansen.

Danske Bank forventer, at 300.000 danskere vil have downloadet WeShare i løbet af ét år. Appen lanceres foruden herhjemme også i Norge og Finland, hvor MobilePay tilsvarende eksisterer.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen