Berlingske Business

Minister: Ny prisportal kan skærpe konkurrencen i realkredit

q
Skatteminister Karsten Lauritzen, finansminister Claus Hjort Frederiksen, statsminister Lars Løkke Rasmussen og erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen præsenterer "Bedre balance - statslige arbejdspladser tættere på borgere og virksomheder". Det gør de i Statsministeriet i København torsdag den 1. oktober 2015. Foto:

Stigende bidragssatser på realkreditlån siden finanskrisen har ved flere lejligheder fået kritikere til at efterlyse politisk indblanding. Det er dog ikke noget, som erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) på nogen måde er tilhænger af.

- Jeg kommer til at følge udviklingen i bidragssatserne, men jeg vil også slå fast, at jeg er hverken tilhænger af prisregulering eller af loft over bidragssatserne. Det hører ikke til i en markedsøkonomi. Hvad der til gengæld hører til i en markedsøkonomi er konkurrence og kamp om kundernes gunst, sagde Trols Lund Poulsen på Realkreditrådets årsmøde torsdag.

Martin Damm

I forhold til sidstnævnte glædede han sig over den snarlige etablering af en prisportal for boliglån. Den kan være med til at skubbe på en sund konkurrence, mener ministeren, som til dels tilskriver de stigende bidragssatser skærpede sektorkrav oven på finanskrisen.

I mange år levede fiskeren Paul Jensen i et almindeligt parforh

- Udviklingen er blandt andet en konsekvens af, at der i kølvandet af finanskrisen er kommet en del nye krav og reguleringstiltag, men det skyldes også et ønske om at få flere boligejere væk fra de mest risikofyldte lån over i det mindre risikable låntyper, sagde Troels Lund Poulsen og tilføjede:

- Jeg kan kun bifalde, at I gennem jeres prispolitik har skubbet på en udvikling i retning af mindre risikable låntyper.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen