Berlingske Business

Mildt vejr indikerer stærke regnskaber i forsikringsbranchen

strom
Danmark har undsluppet slemme oversvømmelser, storm og snevejr i 2014. Det milde vejr ventes at give forsikringsselskaberne nogle pæne regnskaber. Foto:

Der er udsigt til gode regnskaber fra de danske skadesforsikringsselskaber for fjerde kvartal.

Sædvanligvis er det en dyr periode for forsikringsselskaberne på grund af vejrliget, men foreløbig har vinteren været mild, og også i den sidste del af efteråret var selskaberne forskånet for voldsomme vejrhændelser.

- At dømme ud fra de vejrmæssige forhold kommer forsikringsselskaberne til at levere nogle rigtigt pæne regnskaber. Der har stort set ikke været noget vintervejr. Der har været en lille smule blæst, og mellem jul og nytår var der lidt sne, men det er ikke noget, som på nogen som helst måde ødelægger noget for forsikringsselskaberne, siger aktieanalytiker Ricky S. Rasmussen fra Nykredit Markets til Ritzau Finans.

TopDanmark

Dermed er der også udsigt til pæne årsregnskaber.

- Vi har ikke haft snetrykskader, vi har ikke haft kæmpe orkaner eller andet, så helt generelt kommer forsikringsselskaberne til have et godt fjerde kvartal, og dermed også et godt 2014. Der var nogle skybrud i august, men det så vi jo effekterne af i tredje kvartalsregnskaberne, og det var ingen gang så voldsomt, som jeg havde frygtet, og det vil sige, at samlet set har 2014 vejrmæssigt været et godt år for forsikringsselskaberne, siger Ricky S. Rasmussen.

En ubekendt faktor er dog niveauet af storskader, da en enkelt stor hændelse, eksempelvis et nedbrændt gods, kan have en stor udgiftspåvirkning.

- Det er lidt en dark horse, men jeg har ikke bemærket, at der skulle være nogle store hændelser, der kan have ført til storskader. Så jeg tror egentlig, at skadesforsikringsselskaberne kommer ud med nogle ganske solide resultater, når man tænker på, at fjerde kvartal traditionelt bør være et lavt kvartal indtjeningsmæssigt for selskaberne. Dermed er der selvfølgelig også lagt op til, at man igen kan få aktietilbagekøb og pæne udbytter, vurderer analytikeren.

Skybrud

Han foretrækker investering i aktien i Topdanmark frem for aktien i Tryg - ud fra en relativ vurdering af prissætningen af aktierne. Nykredit Markets har derfor "outperform" på Topdanmark, mens anbefalingen af Tryg er "underperform".

- Tryg gør alle de rigtige ting, men den er efter min vurdering blevet for dyr i forhold til de andre, siger Ricky S. Rasmussen.

pix-POLAND SHIPPING

Ifølge Topdanmark har 19 analytikere dækning af aktien. Af dem har tre en købsanbefaling af aktien, mens ni er neutrale, og de resterende syv anbefaler sælg eller reducer. Til sammenligning har 22 oplyst anbefaling på Tryg, og af dem anbefaler ni køb, mens syv er neutrale, og seks anbefaler at sælge/reducere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen