Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Medie: Blodbad for danske aktieanalytikere

Aktier
Foto:

Danmark vil fremover have langt færre aktieanalytikere end i dag, skriver Økonomisk Ugebrev. Det nye MiFID2-direktiv vil ændre markedet.

Der vil fremover være langt færre danske aktieanalytikere, skriver Økonomisk Ugebrev. Fremover kommer investorerne til at betale for aktieanalyser på en anden måde, og kamppladsen om at producere og sælge de bedste analyser ventes at blive benhård.

Årsagen er det nye MiFID2-direktivet, der træder i kraft i Danmark fra årsskiftet. Det handler blandt andet om at øge gennemsigtigheden, så kunderne ved, hvad de betaler for.

Lars Bo Bertram, adm. direktør i BankInvest, tror, at de nye MiFID2-regler vil starte et regulært udskilningsløb blandt danske og europæiske analytikere.

14BUSMette-Harbo-Bossow-095.jpg

»De bedste analyser og analysehuse vil overleve. Det bliver et marked, hvor vinderen tager det hele, og hvor mange analytikere må ud og kigge sig om efter et andet job,« siger han til Økonomisk Ugebrev.

Direktivet betyder, at finanshusene fremover skal sælge deres analyser til særskilte åbne priser, hvor analyserne tidligere har været en del af handelsomkostningerne. Tingene skilles altså ad.

»Det kan betyde, at der kommer mere fokus på den reelle værdi af analyseproduktet, og at kunden får større mulighed for at vælge, hvad han ønsker at købe,« siger Thomas Steen Hansen, Global Head of Equity Research i Danske Bank, til Økonomisk Ugebrev.

En af dem, der ser frem til at få analyser og særskilte priser, er Lars Bo Bertram, adm. direktør i BankInvest, som forvalter mange milliarder i kapital.

25BUSOle-Lund-Andersen-1214.jpg

»I dag får vi rigtig mange analyser, fordi det er en del af en aftale, vi har indgået med finanshusene. Men vi får også rigtig mange analyser på eksempelvis samme børsnoterede selskab, som vi ikke har behov for, eller måske endda ikke får læst. Fremover vil vi kun få de analyser, som vi selv udvælger og dermed også vælger at betale for. Vi vil få færre analyser tilsendt. Men de vil gennemsnitlig være af højere kvalitet,« siger Lars Bo Bertram.

Henning Skov Jensen, manager i konsulenthuset Capital Market Partners, nævner dækningen af Novo Nordisk, som en virksomhed, hvor dækningen fremover vil blive foretaget af færre analytikere.

»Der sidder vel i dag omkring 35 analytikere og følger selskabet. Man kan stille sig selv det spørgsmål, om det virkelig er nødvendigt, at så mange analytikere følger den samme aktie? Og er kvaliteten på de 35 analyser lige gode? Jeg tror, at mange vil få svært ved at tage betaling for det produkt, de laver,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen