Berlingske Business

Max Bank-direktør: Vi har taget for store risici

Max Banks seneste kolossale nedjustering af 2008-forventningerne er for hovedparten relateret til finansiering af illikvide værdipapirer. Bankens administrerende direktør Henrik Lund forklarer, at der simpelthen er blevet taget for store risici.

"75 pct. af vores tab er relateret til værdipapirer, og der har vi taget for store risici med illikvide aktier, der har fået tæsk. Vores generelle nedskrivninger er acceptable, så det er et isoleret tab," siger Henrik Lund til RB-Børsen.

For anden gang på fire måneder måtte den Næstved-baserede bank sænke sine forventninger til 2008, og venter nu et resultat før kursreguleringer og skat på minus 140-145 mio. kr. Tidligere ventede banken et resultat på minus 35-55 mio. kr.

Derfor er den fremadrettede plan at få genoprettet rentabiliteten i banken. Tidligere har Max Banks fokus ligget på vækst, men nu ser direktøren, at der er begrænsede muligheder for vækst fremadrettet.

"Nu gælder det om at sikre forretningen mere end at få mere vækst," siger han. Henrik Lund ser, at 2010 vil komme til at se væsentlig bedre ud, og at 2009 kan inddrive et lille overskud.

"2009 bruger vi på at genoprette og i 2010 skulle vi være tilbage på et bedre niveau," slår han fast.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen