Berlingske Business

Mastercard vil bruge selfie som kode

SPAIN-TELECOM-MWC-LG
Ny teknologi vil lade brugerne skanne deres fingeraftryk eller tage et billede af sig selv, når en handel på nettet skal godkendes. Foto:

Kreditkortkæmpen Mastercard vil erstatte koder med selfies eller fingeraftryk. Det skriver Financial Times.

I 14 lande vil brugere af Mastercard fra sommer kunne glemme koderne og i stedet tage et billede af sig selv, når der skal handles på nettet.

Det skriver Financial Times.

Ifølge avisen kommer udrulningen efter succesfulde test i Holland og USA.

MASTERCARD-RESULTS/

Den nye teknologi vil lade brugerne skanne deres fingeraftryk eller tage et billede af sig selv, når en handel på nettet skal godkendes. Billedet eller fingeraftrykket vil så blive sammenlignet med et, der ligger i en database.

- Forbrugerne elsker det, siger Mastercards chef for sikkerhed, Ajay Bhalla, ifølge Financial Times forud for en større teknikmesse i Barcelona.

Allerede i oktober kom det frem, at Mastercard arbejdede på den nye teknologi og testede den hos udvalgte brugere.

- I takt med, at verden bliver mere og mere digitaliseret, vil dette være næste bølge af teknologi, der ændrer brugeroplevelsen af at handle på nette, sagde Ajay Bhalla på det tidspunkt til USA Today.

pix-Mobile Pay

For at bruge teknologien skal man hente en identifikationsapplikation til sin telefon. Når et køb skal verificeres, skal man åbne app'en og blinke, mens den tager et billede. Det for at undgå, at nogen bare holder et billede op foran telefonen.

Det betyder til gengæld, at brugeren ikke behøver at huske en lang kode.

- I det meste af verden skal man bruge en kode for at handle på nettet. Det er et problem, fordi folk glemmer deres koder, sagde Ajay Bhalla.

02BUSBUSINESS-133013.jpg

Ud over billedgenkendelsen arbejder Mastercard på at mindske antallet af lovlige transaktioner på nettet, der bliver stoppet på grund af mistanke om snyderi.

Ifølge selskabet er værdien af lovlige transaktioner, der bliver stoppet, på 118 milliarder dollar om året, 13 gange så meget, som der bliver tabt til reel fusk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen