Berlingske Business

Massefyring i PFA

Massefyring i PFA - 1
Foto:

Pensionsselskabet PFA Pension fyrer hver tiende medarbejder trods et positivt investeringsafkast i 2008.

Krisen kradser så hårdt hos PFA Pension, at ledelsen gennemfører en større fyringsrunde. Torsdag formiddag fik 120 medarbejdere besked om, at de er opsagt.

»Trods det gode investeringsresultat har vi ikke opnået den vækst i omsætningen i 2008, vi forventede ved året indgang. De økonomiske udsigter for indeværende år er mørke. Risikoen for færre arbejdspladser hos en række af vore kunder er høj.

Det vil medføre lavere indbetalinger til PFA Pension,« siger administrerende direktør Henrik Heideby.

Opsigelserne kommer efter en årrække med nyansættelser. PFA ansatte således 220 nye medarbejdere i 2007, fremgår det af den seneste årsrapport. PFA har iværksat en række aktiviteter, der skal hjælpe de afskedigede med at finde et andet job. Nedskæringen i antallet af medarbejdere er blot en del af de tiltag PFA Pension gennemføre for at reducere omkostningerne.

»Med en slankere organisation sikrer vi en fortsat effektiv drift af PFA, og vi holder fokus på at skabe værdi til vores kunder,« siger Henrik Heideby. PFA planlægger også en større organisationsændring, der blandt andet skal styrke selskabets salgsaktiviteter. Desuden skal kundeorienteringen i salg, kundeservice og udbetalingsservice øges, og afdelingerne HR, Kommunikation og Presse vil blive lagt sammen.

I 2008 fik PFA Pension et positivt afkast på 2,8 procent, I en periode havde selskabet indført kursværn, så kunderne ikke kunne skifte pensionsselskab uden at tjene penge.

Det har PFA dog ophævet igen, men selskabet anfører, at andre pensionsselskabers kursværn vil lægge en dæmper på PFAs vækst i 2009. PFA Pension er det første pensionsselskab, der er ude i massefyringer, under finanskrisen. Siden det for alvor gik løs i september 2008 har bankerne fyret knap 800 af deres ansatte. De fyringer fordeler sig på 19 banker, hvor Saxo Bank vægter tungt med sine 315 opsigelser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen