Berlingske Business

»Man skal angribe, når der er nedgang«

»Man skal angribe, når der er nedgang« - 1
Foto:

Flere markedsandele og et styrket brand. Sådan vil virkeligheden se ud for designvirksomheden Stelton, når finanskrisen er slut. Det er budskabet fra Stelton-direktør Michael Ring, der egentlig ser krisen som et kærkomment indslag.

Morgensolen står ind på Michael Rings kontor i hjørnelokalet på fjerde sal. Udenfor er christianshavnerne på vej ud til den daglige dont i andre afkroge af København, men i Steltons hovedkontor er der allerede en livlig summen.

»Jeg vil gerne deltage, men jeg har travlt, så det skal være tidligt,« lød betingelsen fra Michael Ring, da Berlingske Business bad ham give sit bud på, hvor designvirksomheden skal hen efter finanskrisen.

Men i modsætning til mange andre topchefer, der har travlt med at lappe på en blødende bundlinje eller tage den tunge beslutning om hvilke medarbejdere, der skal afskediges, har Michael Ring travlt med at udtænke nye designmæssige satsningsområder, der kan sikre virksomheden vækst.

»Vi prøver at tænke fremad i stedet for at sidde herinde i værkførerrummet og være tudefjæs. Hvis jeg gør det, kan jeg heller ikke få medarbejderne derude til at løbe så hurtigt,« som han udtrykker det.

Ikke at Stelton er gået helt fri af finanskrisen og det faldende forbrug. Virksomheden, der under Michael Rings ledelse har været under en drastisk og profitabel turnaround, måtte fra 2007 til 2008 se resultatet efter skat falde fra 18,7 millioner kroner til 9,5 millioner kroner, hvoraf godt halvdelen dog ifølge direktøren skyldes valutakursfald.

Ifølge Michael Ring skyldes nedgangen mere, at butikkerne har knoklet for at nedbringe deres varelagre og ikke bestilt nyt, end et egentlig fald i salget, men faktum er, at designbranchen er presset, og det samme gælder Stelton.

Men hvor mange af konkurrenterne har valgt at sætte de gule udsalgsskilte op stort set nonstop, har Stelton valgt en anden løsning.

»Vi ville ikke med på den galej, for lad os nu sige, at du sætter prisen ned med 25 procent, og vi har en avance på 50 procent, så skulle vi pludselig også sælge 50 procent mere for at få samme udbytte. Det regnede vi ikke med, at vi kunne, så vi traf et valg og holdt fast i vores prisstrategi med en tro på, at forbrugerne stadig ville købe vores varer. Rabatter kan også udvande brandet,« siger Michael Ring.

I stedet har Stelton skruet op for markedsføringen, og kombinationen af de to ting – den samme pris som før, og mere markedsføring end konkurrenterne – vil ifølge Michael Ring betyde, at Stelton kommer styrket ud på den anden side.

»Jeg er ikke i tvivl om, at vi vil komme stærkere ud, og vi ser også ude i butikkerne, at vi får mere plads end før. Det viser bare, at man skal angribe, når der er nedgang, og det er det, vi gør.«

Altså har der ikke været tale om at hive krise-strategiplanerne frem i lokalerne på Christianshavn, men strategien er med det seneste års økonomiske stormvejr og opbremsningen i forbruget blevet pudset af, forklarer Stelton-direktøren.

»Vi fastholder vores visioner om at være den mest attraktive designvirksomhed for både designere og kunder, men vi har været nødt til at tilpasse vores mål til den verden, vi er i. Det er vi nødt til, hvis vi skal videre, og vi ser for eksempel på sådan noget som debatten om klimaeffekt. Det er en megatrend, som vi også kan være med på, vi skal bare finde ud af hvordan vi bedst bidrager til den,« siger Michael Ring.

Mens han fortæller, fremtryller han, hvad der ligner et lille sort plasticrør, men viser sig at være Steltons bud på en indkøbspose, der let kan pakkes ind og ud. På den måde sparer man miljøet for uanede mængder plasticposer, forklarer Michael Ring og hiver begejstret i posen for at illustrere, at den kan holde til 15 kilo blandet indkøb.

Finanskrisen har også kunnet mærkes på det daglige aktivitetsniveau hos Stelton, der som de fleste andre virksomheder ved siden af det daglige arbejde har knoklet for at forbedre produktiviteten og nytænke hverdagens processer.

»Vi gik igennem lidt af det samme for fire-fem år siden,« siger Michael Ring med henvisning til den turnaround Stelton gennemgik, da han købte aktiemajoriteten i Stelton og tiltrådte som direktør, og fortsætter:

»Egentlig er en krise på den måde kærkommen, for den gør, at vi er nødt til at nytænke alt en gang mere.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen