Berlingske Business

Maj Invest om mikroinvestering: »Det er ofte en stor opgave på strategisk niveau«

14BUSBUSINESS-100058.jpg
Kasper Svarrer Partner Maj Invest

Den danske kapitalforvalter Maj Invest har gode erfaringer med investering i mikrofinans, men det kræver også meget arbejde.

Godt 900 mio. kr. er indtil videre ­investeret via kapitalforvalterens to mikrofinansfonde, og derudover ­bidrager Maj Invest med bestyrelsesarbejde i de mikrofinansbanker, som der samarbejdes med. Det fortæller Kasper Svarrer, partner i Maj Invest.

Maj Invest har involveret sig i fem-seks mikrofinansbanker, der opererer i Latinamerika, Asien og Afrika.

»Vores investeringsstrategi er baseret på at investere i modne finansielle institutioner, der servicerer gruppen af kunder under middelklassen i Latinamerika, Asien og Afrika, og som igennem en lang periode har vist, at de kan drive god bank­forretning. Og at de dermed har den operationelle infrastruktur og ledelse til at vokse og tjene penge på en måde, så kunder bliver serviceret på en god og fornuftig vis, og f.eks. ikke optager mere gæld, end de med ­rimelighed kan betale tilbage,« siger Kasper Svarrer.

homeless man hand help

Han fortæller, at der er en del ­arbejde forbundet med investeringerne i mikrofinans.

»Økonomisk investerer vi ca. 10-15 mio. dollar i hver finansiel institution. Arbejdsmæssigt bidrager vi væsentligt på strategisk niveau via bestyrelse og samarbejde med ­ledelse og andre aktionærer. Det er ofte en ganske stor opgave på strategisk niveau at sørge for, at den pågældende finansielle institution kan vokse 20-30 pct. om året og samtidig holde fokus på kreditpolitik, ledelse, medarbejdere, kapitalkrav- og strukturer. Kort sagt handler det om at ­bidrage til en professionalisering og til god selskabsledelse,« siger Kasper Svarrer.

En del af investeringerne foregår i lande, der er berygtet for megen korruption, men det fylder ikke ­meget i forhold til mikrofinans, siger Kasper Svarrer.

»Korruption er heldigvis relativt begrænset i denne sektor, fordi licenserne til at drive mikrofinansbank typisk bliver udstedt af nationalbankerne, som ikke er præget af korruption. Og lokalpolitikerne er som ­udgangspunkt godt tilfredse med, at en mikrofinansbank driver forretning i et lokalområde, da det bidrager til den lokale økonomiske udvikling,« siger han.

Mikrolån er flere gange blevet beskyldt for at føre fattige ud i yderligere fattigdom. Det sker angiveligt ved, at låntagerne optager mere og mere gæld, fordi de ikke kan betale lånene tilbage.

Kasper Svarrer fortæller, at hos deres samarbejdsmikrobanker er tilbagebetalingsraten meget høj, og at der arbejdes grundigt med kreditpolitik og revision.

»Alle banker, vi investerer i, skal have en meget tydelig politik omkring ikke at bringe deres kunder i yderligere fattigdom ved at forgælde dem op over deres betalingsevne. Dette undersøger vi, inden vi investerer, og det følger vi hele tiden op på ved vores bestyrelsesarbejde. ­Specifikt skal vores porteføljeselskaber efterleve de Client Protection Principles (forbrugerregler, red.), som er i industrien, og som gør det helt klart, hvordan denne kundegruppe skal beskyttes, have ordentlig information og behandling og ikke må blive overforgældet,« siger Kasper Svarrer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen