Berlingske Business
10:02Danske Bank hæver Novo Nordisks kursmål

Magtfulde finner lurepasser på Topdanmark

Kari Stadigh
Kari Stadigh, koncernchef i Sampo Group. Foto:

Finske Sampo, der via forsikringsselskabet If allerede de facto sidder på magten i Topdanmark, vil gerne eje hele Topdanmark. Lige nu er aktien dog for dyr, siger Sampos topchef, der samtidig freder Topdanmark-formand Michael Pram Rasmussen.

Landets næststørste forsikringsselskab, Topdanmark, er en lækkerbidsken, som den nordiske finansgigant Sampo gerne vil have fingrene i. Alt ved Topdanmark tiltaler finnerne, der i forvejen ejer omkring 30 pct. af selskabet. Det er umiddelbart kun prisen, der holder Sampo fra at købe mere op i Topdanmark.

»Det er selvfølgelig et spørgsmål om pris. For at vi skal købe flere aktier, skal aktien være billig. På nuværende tidspunkt mener vi, at aktien er fuldt værdisat, og derfor mener vi ikke, at der vil være nogen upside til os ved at købe flere aktier nu. Derfor har vi ikke købt i lang tid nu,« siger Kari Stadigh, topchef i Sampo.

BM

Peter Nyholm

En årrække med gode resultater har sendt Topdanmark-aktien gevaldigt i vejret med en stigning på 200 pct. siden 2010. Eftersom Sampo, der ejer Nordens største forsikringsselskab, svenske If, via If sidder på omkring 30 pct. af aktierne i Topdanmark, har det været en god periode for Sampo. Sampo har i alt investeret omkring 320 mio. euro svarende til knap 2,4 mia. kroner, i Topdanmark, og de aktier er i dag omkring 800 mio. euro svarende til knap seks mia. kroner værd.

Da Sampo i sin tid købte sig ind i Topdanmark, var det med en grundig vurdering af selskabets resultater, produkter og sammensætningen af aktionærer, men særligt to ting var vigtige for købet.

For det første er Sampo meget personfikseret, så lederne, bestyrelsen og medarbejderne skulle være de rigtige. Desuden var det ifølge Kari Stadigh væsentligt, at Topdanmark deler samme vision om, hvordan man driver et forsikringsselskab, som If og Sampo gør. Det betyder et primært fokus på at excellere i underwriting, hvilket vil sige at sætte den rigtige pris på at forsikre en given risiko. En øvelse, der er afgørende for at skabe gode resultater i forsikringsbranchen.

Den største klogskab er bagklogskab

Topdanmarks resultater viser, at Sampo så rigtigt, og derfor ville Sampo set i bakspejlet gerne have købt mere af Topdanmark.

»Den største klogskab i samfundet er bagklogskab. Vi er desværre ikke i spådomsbranchen, så vi må spille med de kort, som vi har. Vi foretog en for os på det tidspunkt stor investering, og vi er glade aktionærer i Topdanmark. Hvis vi havde ejet mere af Topdanmark, havde vi tjent endnu mere til vores aktionærer. Desværre kunne vi på daværende tidspunkt kun købe det antal, som vi købte,« siger Kari Stadigh, der gerne havde købt hele Topdanmark i sin tid, og stadig gerne vil sidde på alle aktierne:

»Det er klart, at hvis man køber så meget, som vi købte, så følte vi, at vi lige så vel kunne eje hele selskabet. På nuværende tidspunkt føler vi, at den eksponering, som vi har, er nok, og det har været rigtigt godt for os. Men filosofisk set er der ikke noget, der taler imod, at vi gerne vil eje mere af Topdanmark.«

Allerede i dag har Sampo dog de facto magten i Topdanmark. Aktiebeholdningen giver Sampo stemmerettigheder, der på grund af Topdanmarks spredte ejerkreds er nok til selv at kunne stemme forslag hjem på generalforsamlingen i Topdanmark.

På den seneste generalforsamling fik Sampo stemt Torbjörn Magnusson, topchef i If, ind i Topdanmark-bestyrelsen, der altså dermed reelt lukkede en konkurrent ind. Et ganske mærkværdigt træk, der set udefra kunne ligne en langsom overtagelse af også formandsposten, der gennem mange år har tilhørt Michael Pram Rasmussen.

Ifølge Kari Stadigh handler det dog blot om som ejer at bidrage med, hvad han kalder »Sampos bedste ressource«; forsikringsnørden Torbjörn Magnusson, og det er ikke vigtigt for ham at få formandsposten fra Michael Pram Rasmussen.

»Nej, for os som aktionær er det vigtigt at have den bedst mulige bestyrelsesformand, og det er klart, at med de præstationer og resultater, som Michael har opnået, er han den bedste mulige bestyrelsesformand. Ingen kender selskabet bedre end han gør,« siger Kari Stadigh.

BM

Peter Nyholm

Thorbjørn

Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesformand i Topdanmark

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen