Berlingske Business

Mærsk vil sælge resten af sine aktier i Danske Bank

Kvartalsregnskab fra Danske Bank
Foto:

A.P. Møller-Mærsk vil sælge sin aktiepost på 1,6 pct. af Danske Bank. Aktierne repræsenterer tirsdag en værdi på 3,3 mia. kr.

A.P. Møller - Mærsk har tirsdag meddelt, at selskabet vil sælge sine resterende aktier i Danske Bank. Aktieposten er på lidt over 16 millioner aktier svarende til en ejerandel på 1,6 pct., og med dagens aktiekurs ville et salg indbringe virksomheden 3,3 milliarder kroner.

Salgsprisen på Danske Bank-aktierne bliver dog ikke nødvendigvis lig med dagens lukkekurs på 206,70, da prisen vil blive fastsat efter en såkaldt acceleret bookbuildingsproces, som institutionelle investorerer skal gennemføre. Mærsk har hyret investeringsbankerne J.P. Morgen og Nordea til at stå for aktiesalget.

Når aktierne er skippet af, vil A.P. Møller - Mærsk ikke længere eje aktier i Danske Bank. Selskabet har ellers gennem mange år ejet en stor aktiepost i banken, men i marts 2015 købte familien Møllers nye ejerselskab, A.P. Møller Holding, størsteparten af A.P. Møller - Mærsk Danske Bank-aktier i en intern Mærsk-handel .

Den interne Mærsk-handel med Danske Bank-aktier skete efter, at et par af de store aktionærer, herunder ikke mindst ATP, gennem flere år havde beklaget sig over, at A.P. Møller - Mærsk lå inde med så stor en aktiepost i Danske Bank.

Aktieposten blev sat til salg i februar 2015, og holdingselskabet købte 85 pct. af aktierne, mens andre aktionærer købte syv procent.

Provenuet fra salget af den store aktiepost blev udloddet som ekstraordinært udbytte til aktionærerne i A.P. Møller - Mærsk i april i år, da 1,1 mia. USD blev delt ud til aktionærerne.

Aktieposten i Danske Bank kom ind i Mærsk-dynastiet ad bagveje. Det skete i 1920erne. Danske Bank var på det tidspunkt på fallittens rand, og Mærsk-stifteren A. P. Møller gik som hovedsponsor ind i en rekonstruktion af banken med det resultat, at skibsrederen pludselig sad som formand for banken. Det gjorde han så i øvrigt de næste 25 år, og dermed blev der skabt en særlig symbiose mellem banken og rederiet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen