Berlingske Business

Mærsk-aktierne straffes hårdt efter sløjt regnskab

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil
ARKIVFOTO Mærsk Foto:

Aktionærerne viser deres tydelige skuffelse over A.P. Møller-Mærsks sløje regnskab i den tidlige handel onsdag.

Konglomeratet leverede et noget mindre driftsoverskud end ventet på grund af uventet hårde tider for containerrederiet Maersk Line. Det kunne en overraskende stor ekstraindtægt i Maersk Drilling ikke rette op på.

Efter ti minutters handel falder Mærsk B-aktien 7,6 pct. til 9350 kr.

SS

I juli, august og september tjente det lyseblå konglomerat 1887 mio. dollar i driftsoverskud før af- og nedskrivninger (EBITDA). Der var ventet et EBITDA-resultat på 2178 mio. dollar blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates.

Tallet var samtidig en klar tilbagegang fra de 2245 mio. dollar, som konglomeratet leverede på samme post i andet kvartal af 2015.

 

Skæver man til de enkelte divisioner, er det særligt containerrederiet Maersk Line, der stikker ud. Her kunne resultaterne således slet ikke følge med forventningerne i tredje kvartal.

De øvrige af konglomeratets største fire divisioner leverede alle større overskud end ventet, men det var altså ikke nok til at modsvare skuffelsen i Maersk Line.

Til hele 2016 præciserede Mærsk som helhed forventningerne. Konglomeratet venter at levere et underliggende overskud på mindre end 1 mia. dollar efter skat, blandt andet på grund af et stort dyk i indtjeningen for Maersk Line.

Indtægter falder i Danske Bank i første kvartal

Tidligere var forventningen "væsentlig" tilbagegang i det underliggende resultat set mod 2015, der bød på et underliggende nettooverskud på 3,1 mia. dollar. Tallet er renset for frasalg og særlige nedskrivninger.

Til sammenligning venter analytikerne en samlet Mærsk-indtjening på 1,42 mia. dollar efter skat i 2016, viser estimater indsamlet af Ritzau Estimates - uden at korrigere for salg og nedskrivninger.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen