Berlingske Business

Lønudbetalingsfirmaet Bluegarden solgt til opkøbsivrige nordmænd

penge
Markedet for udbetaling af danskernes løn er med salget af Bluegarden  trukket i retning mod et duopol delt mellem to kapitalejede virksomheder. Foto:

Den norske IT-koncern Visma har opkøbt Bluegarden for et ukendt beløb. Opkøbet trækker markedet for lønsystemer på privatmarkedet i en retning mod et marked præget af få, kapitalejede giganter.

Norske Visma har netop købt lønudbetalingsfirmaet Bluegarden, det tidligere Dataløn og Multidata. Det skriver finans.dk.

Milliardkoncernen Visma har tidligere investeret i en række danske virksomheder, blandt andet konsulentfirmaet MIND4iT A/S og softwarevirksomheden PBJ.

Det seneste skud på Visma-stammen, Bluegarden, har omkring 60.000 erhvervsvirksomheder som kunder og står for lønudbetalingen til cirka 1 million lønmodtagere.

Salget gør, at hovedparten af lønsystemerne til det private arbejdsmarked nu er ejet af to kapitalfonde:

Kapitalfonden Axcel ejer Danske Lønsystemer, EG Gruppen og Silkeborg Data.

Den anden store gruppe af lønsystemer er ejet af kapitalsfondsejede Visma, der - udover nyindkøbte Bluegarden - også tæller EPOS og Azets.

aaa

Den del af markedet, der drejer sig om offentlige lønudbetalinger, er det hovedsageligt virksomheden KMD, der sidder på.

Koncernen Bluegarden Group blev dannet i 2007, da danske Multidata opkøbte den norske virksomhed efter et par års samarbejde.

Tidligere var Bluegarden ejet af Nordea og Danske Bank, men for halvandet år siden blev Bluegarden opkøbt af kapitalfonden Marlin Equity Partners for 500 mio. kroner. Nu kommer koncernen så på norske hænder, angiveligt købt for et noget større beløb.

Handlen mangler stadig at blive godkendt af konkurrencestyrelsen.

Tirsdag: zenergy

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen