Berlingske Business

»Livet er for kort til at forske i noget, jeg afskyr«

Johannes
Når Johannes Raaballe ikke sidder begravet i materiale om banksektoren, nyder han fritiden med sine to hunde. Sammen med dem gør han brug af sin strategi, når de f.eks. går på jagt sammen. (Foto: Michael Drost-Hansen)

Forsker og lektor ved Aarhus Universitet Johannes Raaballe, er blevet angrebet af bankerne, efter at han har udviklet et værktøj til at opdage en ny finanskrise.

Der er ikke noget, der i dag fagligt interesserer lektor og forsker på Institut for Økonomi ved Aarhus Universitet Johannes Raaballe mere end banksektoren. Derfor var det også banksektoren, Raaballe som noget nyt kastede sig over i 2008, efter at han var kommet hjem fra ferie og havde modtaget nyheden om, at Roskilde Bank var gået konkurs.

»Jeg tænkte: Det er noget rod, det her. Jeg kunne se, at noget var fuldkomment galt,« siger Johannes Raaballe.

Siden den dag er langt hovedparten af Raaballes forskning forgået omkring banker. Det har resulteret i utallige videnskabelige artikler, og for nylig fremlagde han et nyt værktøj, der ved hjælp af markedsbaseret data kan opdage en ny finanskrise, før den rammer for alvor.

»Enhver kræftpatient ved, hvor vigtigt det er at få stillet en tidlig diagnose. Det er markedsopgjorte mål rigtigt gode til,« siger Johannes Raaballe.

21BUSPenge.jpg

Ifølge Raaballe er landets fire største banker ikke kapital­polstrede nok til at imødegå en ny finanskrise, og det har fået Finansrådet og bankerne op af stolen. Men det tager hovedpersonen selv afdæmpet.

»Man beskæftiger sig ikke med den sektor igennem så mange år, hvis man ikke har sympati for området. Livet er for kort til at forske i noget, jeg afskyr,« siger Johannes Raaballe.

14BUS20160413-180856-3-1834.jpg

Ny forskning frister

»For mig drejer det sig om at producere noget ny viden. Det er altid spændende, når det, man finder, er noget, som man ikke vidste i forvejen. Forskning behøver ikke at være »rocket-science«, siger han.

Samfundet spidser ører, når Johannes Raaballe fremlægger sin forskning som følge af den finansielle krise, der for alvor tog fart i 2008.

Selv prøver Raaballe så vidt muligt til dagligt at holde sig ude af debatten. Hans forskning formidles til offentligheden, så offentligheden får et bedre vurderingsgrundlag til, hvad der er op og ned i de forskellige ting, fortæller Raaballe.

Fin

»Jeg kan også komme med nogle forslag til, hvordan jeg synes, man skal bruge det. Men så stopper det også. Folk skal selv vurdere det. Jeg kan give nogle fakta,« siger han.

Johannes Raaballe er uddannet økonom ved Aarhus Universitet, og efter lidt over ti år i det private erhvervsliv besluttede Raaballe sig for at vende tilbage til universitetet.

I fritiden har Raaballe én stor fritidsinteresse, og det er hans to labradorhunde, som han bruger til jagt og jagtkonkurrencer.

15BUSRaaballe-181156.jpg

»Samarbejdet mellem hund og fører er fascinerende. Hunden har nogle instinkter, jeg ikke har. Men samtidig skal den være meget lydig. Hunden udnytter mine evner til strategi, mens jeg udnytter hundens evner til ting, jeg slet ikke kan hamle op med. Hundene og jeg er rigtig gode venner,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen