Berlingske Business

Lidt nemmere at låne penge i bankerne

Lidt nemmere at låne penge i bankerne - 1
Internationale virksomheder fortæller, at det er blevet noget nemmere at få kredit i banken. Foto:

Pengefolk i internationale virksomheder mener, at det er blevet noget nemmere at låne penge af bankerne, men finanskrisen ventes tidligst at være overstået i anden halvdel af 2010.

Det viser en rundspørge blandt 156 virksomheders likviditetschefer foretaget af finansmagasinet Eurofinance.

I efteråret 2008 frøs likviditetsmarkederne fuldstændigt til, hvilket gjorde det stort set umuligt for virksomheder, banker og private at låne penge, ikke kun i Danmark, men i hele verden.

Nu mener 56 pct. af likviditetscheferne ifølge Eurofinance at bankerne giver acceptable lånevilkår, hvilket er markant flere end for tre måneder siden, hvor blot 32 pct. mente at bankerne gav dem acceptable lånevilkår.

Lang til til krisen er overstået
Ca. to-tredjedele af likviditetscheferne mener, at kreditmulighederne i år er uændrede eller bedre i forhold til 2008, og mere end halvdelen er tilfredse med deres virksomheds likviditetsposition.

Alligvel mener næsten 60 pct. af de adspurgte, at banksystemet ikke vil være helt ude af krisen før tidligst i anden halvdel af 2010.

"Selv om ethvert tegn på "grønne skud" er velkomne er det endnu for tidligt at fejre en blomstrende tilbagevenden til normale tilstande," siger chefen for Eurofinance, Carolyn Meier.

Fortsat stram kredit i Danmark
I sidste uge viste en udlånsundersøgelse fra Nationalbanken at de danske banker fortsat har en relativt stram kreditpolitik over for både virksomheder og private. Som omtalt i Berlingske Business i lørdags, så er det særligt de mellemstore banker, der fortsat har fingrene om kreditskruen.

Bankernes kreditpolitik møder kritik fra flere erhvervsorganisationer, men bankerne forsvarer sig med at der dels er mindre efterspørgsel efter kredit, og dels at den økonomiske lavkonjunktur gør, at den objektive risiko ved at finansiere investeringer er øget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen