Berlingske Business

Lego-pengetank om ISS-køb: Vi går ikke og kigger på aktiekurs

Søren Thorup Sørensen
Kirkbi-direktør Søren Thorup Sørensen har de langsigtede briller på med investeringen i servicegiganten ISS. Foto:

Da kapitalfondene EQT og Goldman Sachs droppede sit ISS-ejerskab, næsten fordoblede Lego-pengetank sin ejerandel. Hos Lego-selskabet har kursen på ISS-aktien ikke den store bevågenhed.

ISS har fået sig en ny storinvestor med tålmodighed og masser af is i maven. I modsætning til tidligere, hvor kapitalfonde sad på servicekoncernen med krav om årlige afkast i omegnen af 20 pct., har Lego-selskabet Kirkbi et helt andet perspektiv med sit indtog i ISS.

Kirkbi købte i sidste uge 8,5 mio. aktier i ISS af de tidligere ejere, Goldman Sachs og EQT, og fordoblede med et smæk på det nærmeste sin ejerandel fra 5,7 pct. til 10,3 pct.

Hos Kirkbi lægger administrerende direktør Søren Thorup Sørensen ikke skjul på, at der er tale om en helt anden type investor end den foregående. Kirkbi har ikke nogen aktuel tidshorisont på sin ISS-investering og har heller ikke fokus på selskabets aktuelle form på aktiemarkedet.

»Vi forholder os ikke lige til, hvor aktiemarkedet er i dag og i morgen. Vi investerer på en anden måde. Vi har ganske mange midler at investere og får også en del ny likviditet, der skal investeres. Derfor kigger vi på det på en anden måde,« siger Søren Thorup Sørensen.

I modsætning til kapitalfondenes skrappe krav om afkast på mindst 20 pct. om året, opererer Kirkbi ikke med håndfaste afkastmål.

»Vi synes, at ISS er en veldrevet virksomhed, som har en stærk global diversifikation og et stabilt cash flow. Vi synes stadig, at der er mulighed for værdiskabelse og vækst for ISS, så derfor tror vi også på, at der kan være et attraktivt finansielt afkast,« siger Søren Thorup Sørensen.

Den familieejede Kirkbi-koncern havde for regnskabsåret 2013 et overskud efter skat på 7,6 milliarder kr. og samlede aktiver for 48 milliarder kr. I 2012 lød overskuddet efter skat på 6,3 milliarder kr.

Kirkbi fremlægger sit regnskab for 2014 onsdag i næste uge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen