Berlingske Business

Kunder går til angreb på pensionsgigant

05BUSJoergen-Thomsen2.jpg
Jørgen Thomsen er en af hovedkræfterne bag gruppen af utilfredse kunder. Han har været med til at oprette hjemmesiden pfakunder.dk og arbejder på at få en række svar fra PFA på blandt andet, hvordan pengene flyder rundt i selskabet. Foto: Simon Skipper

En række utilfredse kunder i PFA har dannet en hjemmeside, hvor de kræver svar på en række spørgsmål om PFAs garantier, der er givet for at lokke nye kunder til.

Det er ikke i orden, når PFA Pension går ud og giver løfter om store afkast på en del af de nye kunders pension. Det mener en række af de gamle kunder hos landets største pensionsselskab, PFA Pension. De er utilfredse med de mange garantier, som PFA har udstedt for at få nye store virksomheder indenfor i folden som firmakunder.

Jørgen Thomsen er direktør og en af hovedkræfterne bag gruppen af utilfredse kunder. Han har været med til at oprettet hjemmesiden pfakunder.dk og arbejder på at få en række svar fra PFA om blandt andet, hvordan pengene flyder rundt i selskabet.

pfa

Som tidligere beskrevet er det blandt andet et løfte om et afkast på 20 pct. i 2014, 2015 og 2016 på kundernes individuelle Kundekapital, der provokerer. For de kunder, som har individuel Kundekapital, er den typisk på fem pct. af opsparingen.

Men det er ikke alle kunder, der har den individuelle Kundekapital og ved at give løfter om de gyldne afkast mener de utilfredse kunder, at der kan være sket en omfordeling fra en gruppe af kunder til en anden i strid med Finanstilsynets bekendtgørelse.

Kundekapital er et komplekst begreb

En af de ting, kunderne er utilfredse med, er, at risikotillægget i PFA er vokset ganske kraftigt de senere år. Det er det gebyr, som kunder med de gamle pensioner med en ydelsesgaranti betaler for at have den pågældende garanti. Tilbage i 2004 var der ingen risikotillæg på den enkeltes opsparing. Sidste år var det på 0,8 pct. svarende til 44 pct. af depotrenten, oplyser Jørgen Thomsen.

Gebyret er vigtigt, for hos PFA går en stor del af pengene fra gebyret til den kollektive Kundekapital, og det er penge fra den kollektive Kundekapital, der bliver brugt til at give kunderne det lovede afkast på 20 pct. af deres individuelle Kundekapital.

pfa

Jørgen Thomsen har gennemlæst PFAs regnskaber, og han mener, at begrebet Kundekapital er meget komplekst.

»PFA jonglerer med de tre begreber »Kundekapital«, »individuel Kundekapital« og »kollektiv Kundekapital«, hvor det er svært at afgøre, hvad der helt konkret menes med det første,« siger Jørgen Thomsen.

HK melder sig i koret

Som tidligere beskrevet i Business har PFA over for nogle store firmakunder garanteret, at deres medarbejdere får 20 pct. i afkast i 2014, 2015 og 2016 på den del af deres pension, der står i Kundekapital. Efterfølgende er de garanteret ti pct. i afkast i 2017 og 2018. PFA fremhæver, at garantierne er givet efter en bestyrelsesbeslutning i 2013, og at alle kunder med individuel Kundekapital får det samme afkast på deres Kundekapital.

Og garantierne om afkastet i de kommende år, gælder for alle kunder med individuel Kundekapital. Der er også en særlig afkastgaranti, hvor PFA har forpligtet sig til at betale til kunderne, hvis ikke banken leverer højere afkast end konkurrenten Danica. En garantiform som ryster de øvrige pensionsselskaber.

22BUSSvend-Askaer.jpg

Men utilfredsheden med fremfærden hos PFAs topfolk gælder ikke kun nogle enkeltstående kunder. HK Privat er med omkring 90.000 medlemmer den største firmakunde hos PFA. Formanden for HK Privat Simon Tøgern bryder sig heller ikke om, at pengene til garantierne i princippet kan være taget fra PFAs kollektive Kundekapital, som derved kan stamme fra andre kunder.

»Jeg vil ikke kommentere nogle ordninger, som jeg ikke kender, men den principielle tilgang er, at vi forventer samme vilkår, og vores medlemmer skal ikke betale for garantier, der danner grundlag for andres kunders opsparing. Vi regner med, at HKs repræsentanter i de forskellige fora bliver orienteret grundigt,« siger Simon Tøgern, der overvejer, om han vil tage denne nye garantisag op med PFAs bestyrelse.

»Vi tager gerne en dialog«

Fra PFA Pension lyder det, at der er en naturlig forklaring på, at risikotillægget er steget.

»PFAs risikoforrentning er lavere end Danicas og Nordeas og på niveau med SEBs og er derfor helt på niveau med priserne i markedet. Stigningen de senere år kan forklares med, at solvensreglerne er skærpet, hvilket giver større kapitalforbrug. Så for at opretholde en rimelig kapitalforrentning af basiskapitalen, har det været nødvendigt at hæve risikoforrentningen. Dertil kommer, at risikoen på produkterne er øget på grund af lavere renter og øget levetid blandt kunderne. Dette binder højere kapital, hvilket må kompenseres af en højere sats på risikoforrentningen,« siger Jon Johnsen, der ikke vil kommentere hjemmesiden med de utilfredse kunder.

»Hvis der er kunder, der ønsker at kritisere PFA på internettet eller andre steder, er de selvfølgelig velkommen til det. Og der vil fra tid til anden være nogle blandt PFAs flere hundredtusinde kunder, der ikke er tilfredse. Men vi tager altid gerne en dialog direkte med kunder, der er i tvivl om noget, eller som føler sig uretfærdigt behandlet,« siger Jon Johnsen.

billede

pfa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen