Berlingske Business

Kul er på vej i skammekrogen i Nordea

nordea invest
Eric Pedersen, direktør i Nordea Invest. Foto:

Selskaber, der gør sig i kul, kommer nu under lup i Nordea Invest, hvor direktøren ikke vil udelukke at ekskludere flere led af værdikæden.

I USA har otte universiter og 22 byer allerede valgt at sige nej til at investere i fossile brændstoffer. Årsagen overrasker nok ikke mange: Klimaet. Nu er Nordea også klar til at slå ned på kulinvesteringerne, hvor man på længere sigt kan ende med helt at ekskludere selskaber, der er dybt involverede i kulbranchen.

»Der er ved at komme en hel understrømning i ansvarlighed, som handler om klima. Der er mange fonde på amerikanske universiteter, der har sagt stop. At de slet ikke vil investere i noget, der har med olie og kul at gøre,« siger direktør i Nordea Invest, Eric Pedersen.

nordea invest

»Så langt kommer vi ikke til at gå på kort sigt, men jeg kan godt forestille mig, at vi kunne se på at ekskludere virksomheder, der er dybt involveret i produktion eller afbrænding af det meget klimatunge kul, og som ikke er parate til at omstille sig.«

03BUSeric-pedersen.jpg

Stort millionbeløb

Nordea Invest vil ikke sætte kroner på, hvor store investeringer, man har i olie og gas netop nu. Direktør for bæredygtige investeringer i Nordea Finland, Antti Savilaakso, sagde dog torsdag på nationalt finsk fjernsyn, at Nordea Asset Management har 100 millioner euro investeret i den slags aktiver.

Så mange penge drejer det sig ikke om i Nordea Invest, men man er dog klar til at kaste nettet bredere ud end bare kulminer og kulkraftværker.

»Vi begynder med det oplagte. Men på sigt kan man også se længere ned i værdikæden. Hvis der er et rederi, hvis omsætning kun stammer fra transport af kul, er spørgsmålet, om ikke det en dag ville blive ekskluderet også,« siger Eric Pedersen.

Nordea

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen