Berlingske Business

Kritiker: Medlemsejet formue bliver omdannet til fond

Højesteret. Sagen mod TryghedsGruppen for Højesteret.
Nu advarer Jørn Astrup Hansen, som er mangeårig kritiker af forsikringsselskabet Trygs hovedaktionær, Tryghedsgruppen, om, at magten over de mange penge på grund af en vedtægtsændring i den store pengetank Tryg-fonden bliver endnu mere koncentreret i topledelsen Foto:

En vedtægtsændring i den 40 milliarder store pengetank Tryg-fonden betyder, at pengene bliver koncentreret i topledelsen, lyder det fra mangeårig kritiker af Tryghedsgruppen.

Hvem der ejer Tryghedsgruppen, og dermed kontrollerer en 40 milliarder stor formue, har igennem en årrække været stærkt omdiskuteret.

Men nu advarer Jørn Astrup Hansen, som er mangeårig kritiker af forsikringsselskabet Trygs hovedaktionær, Tryghedsgruppen, om, at magten over de mange penge på grund af en vedtægtsændring i den store pengetank Tryg-fonden bliver endnu mere koncentreret i topledelsen, skriver Jyllands-Posten.

Torsdag skal det endeligt vedtages, at formuen deles op i to, hvor 32 milliarder kroner går i Tryghedsgruppen og 8 milliarder i et selskab for Nordea Liv og Pension.

bill jørgen huno

Men det er i virkeligheden en omdannelse af formuen til en topstyret fond, ledelsen længe har ønsket, mener Jørn Astrup Hansen, og dermed vil der kun ved en vis overskudsgrad blive penge til de kunder, der ifølge kritikeren også er formuens ejer.

Formanden for Tryghedsgruppens bestyrelse, Jørgen Huno Rasmussen, siger dog til Jyllands-Posten, at det er nødvendigt at skabe ro om selskabets fremtid.

billede jørgen huno

»Eksistentialistisk debat er sundt, men overlevelseskamp giver ikke et klima, der egner sig til at tænke langsigtet. Nu er der med massiv tilslutning taget nogle demokratiske beslutninger, der giver fokus og kræfter til at tænke langsigtet,« siger han til avisen.

Jens Bigum TryghedsGruppen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen