Berlingske Business

Krisen har kostet Danske Bank 92 mia.

Pix-Danske Bank
Finanskrisen har kostet Danske Bank 92,2 mia. kr., viser nye beregninger. Foto:

Finanskrisen har siden 2008 kostet Danske Bank 92 mia. kr., viser bankens egne beregninger. Analytikere kalder tallet voldsomt.

Danske Bank har for alvor måtte grave dybt i pengekassen for at klare finanskrisen. Nye beregninger fra banken selv viser, at finanskrisen har kostet Danske Bank 92,2 mia. kr. i nedskrivninger og øgede omkostninger.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Banken har lavet beregningerne for perioden fra 2008 og til og med tredje kvartal sidste år.

Analytikere hos både Jyske Bank og Nykredit Markets kalder tallet for enormt. Christian Hede fra Jyske Bank mener, at det gigantiske tab er med til at lamme Danske Banks muligheder i kampen mod hovedkonkurrenten i form af Nordea.

”Nordea har ikke på noget tidspunkt været ude i tovene. Derfor har Nordea kunnet koncentrere sig om at sørge for sine kunder. Imens danske Bank har været nødt til at lave en række krisetiltag,” siger Christian Hede.

Han mener, at bankens reelle tab er højere, fordi beregninger ikke medtager de mulige kunder, som har valgt en anden bank på grund af Danske Banks krise.

Beregningerne fra Danske Bank viser, at det er nedskrivninger, der ubetinget har kostet mest for banken. Alene i Danmark har Danske Bank måtte nedskrive 29,2 mia. kr. siden 2008.

Bankens ordførende direktør i form af Eivind Kolding lægger ikke skjul på, at situationen er alvorlig.

”Danske Banks samlede tab i de næsten fem år, finanskrisen har varet, er betydeligt og afspejler, at sektoren ikke har oplevet noget værre i 70 år. Heldigvis er det et stort set afsluttet kapitel,” siger Eivind Kolding.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen