Berlingske Business

Kreditbanken øger kundetilgangen og overskuddet

Kreditbanken var i årets første tre måneder præget af fortsat kundetilgang og et overskud, der er noget over resultatet i første kvartal 2016.

. Kreditbanken var i årets første tre måneder præget af fortsat kundetilgang og et overskud, der er noget over resultatet i første kvartal 2016.

I første kvartal realiserede banken et overskud på 9,8 mio. kr. før skat mod et plus på 8,4 mio. kr. i samme periode året før, fremgår det af regnskabet, der blev offentliggjort onsdag eftermiddag.

Det skete på trods af, at banken oplevede et fald i gebyr- og provisionsindtægterne, fordi Kreditbanken gennemførte "ekstraordinært mange konverteringer af realkreditlån" i første kvartal 2015, som det lyder i regnskabet. I første kvartal 2016 udgjorde disse indtægter således 11,6 mio. kr., hvilket svarer til et fald på 1,3 mio. fra samme periode i 2015.

Til gengæld steg nettorenteindtægterne 0,4 mio. kr. til 25,1 mio. kr. i første kvartal af 2016.

Der kom også flere kunder til i kvartalet, og i gennemsnit fik Kreditbanken ni nye kunder per åbningsdag, oplyser selskabet. I alt udgør forretningsomfanget med privatkunder 46 pct. af bankens samlede udlån og garantier, mens erhvervskunder tegner sig for 54 pct.

Nedskrivninger på udlån og hensættelser faldt til 9,8 mio. kr. i kvartalet mod 11,2 mio. kr. i samme periode året forinden.

FASTHOLDER FORVENTNINGER

Kreditbanken fastholder forventningerne til 2016 om et resultat før skat på 23-33 mio. kr.

Forventningen bygger på, at banken for 2016 budgetterer med et fald i indtjeningsniveauet i forhold til 2015, svagt stigende omkostninger i forhold til 2015 samt et faldende nedskrivningsniveau i forhold til 2015, skriver Kreditbanken.

Tabel for Kreditbankens regnskab for første kvartal 2016:

 

Forventninger til 2016:

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen