Berlingske Business

Kreditbanken løfter overskud med stigende gebyrindtægter

Markant højere gebyrindtægter og en omkostningsbase i ro har givet den lille sønderjyske bank Kreditbanken en fremgang i indtjeningen i de tre første måneder af året.

Kreditbanken kom ud af første kvartal med et overskud før skat på 8,4 mio. kr. mod 5,7 mio. kr. i den samme periode året før.

Den sønderjyske bank havde i første kvartal fremgang i gebyrindtægterne, der steg med 4,7 mio. kr. til 12,9 mio. kr., hvilket primært skyldes stigende aktivitet på bolig- og investeringsområdet. Derimod var der et mindre fald i nettorenteindtægterne på 1,1 mio. kr. til 24,7 mio. kr., hvilket banken forklarer med det nuværende lave renteniveau og konkurrence blandt bankerne.

Udgifterne til personale og administration var nogenlunde på samme niveau som sidste år, da de lød på 19,49 mio. kr. mod 19,35 mio. kr. i første kvartal året før.

Derimod måtte Kreditbanken konstatere større nedskrivninger, der i de første tre måneder af 2015 udgjorde 11,2 mio. kr. mod 9,5 mio. kr. i den samme periode året før.

- En væsentlig del af nedskrivningerne kan henføres til, at banken på en række landbrugseksponeringer har valgt at indarbejde virkningen af, at hektarpriserne kan falde til et lavere niveau, skriver Kreditbanken i regnskabet.

Banken fastholder forventningerne til hele 2015 og venter dermed fortsat et resultat før skat på 20-28 mio. kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen