Berlingske Business

Komité retter bredside mod Nykredits bidragssatser

Nykredit hovedkontor
Nykredit hovedkontor Foto:

Nykredit forklarer prisstigninger med nye regler. Men det er en dårlig undskyldning, mener Basel-komitéen.

Basel-komitéen, der udstikker rammerne for fremtidig international regulering, går nu i kødet på Nykredit efter stormvejret om de omstridte bidragssatser.

Det skriver Jyllands-Posten.

Nykredit har øget sine gebyrer på grund af nye tiltag, som ifølge Nykredit er en direkte konsekvens af kommende kapitalkrav fra komitéen.

Nykredit polstring på børsen

Men Basel-komitéen vil ikke have skylden for, at Nykredit nu sætter priserne op, skriver Jyllands-Posten.

- Det er ren spekulation. Det er antagelser baseret på rygter om regelsættets effekt, siger Margaret Critchlow, kommunikationsspecialist i Basel-komitéen, som til Jyllands-Posten kalder de kommende regler for "en revidering af de eksisterende".

Ifølge avisen "er det ikke muligt for danske banker at fastslå virkningen" af de kommende regler.

17BUSLars-Petersson-H-jkant.jpg

Meldingen fra Basel-komitéen er ikke godt nyt for Nykredit, der er i gang med forberedelserne til en børsnotering, lyder det fra bankekspert Lars Krull, som ikke mener, at det er nødvendigt for Nykredit med børsnoteringen.

- Nykredit kan sagtens tjene sig til den kapitalbuffer, som selskabet har brug for ifølge reglerne, siger han til Jyllands-Posten.

gert

Lars Krull understreger dog, at han selv er tilhænger af børsnoteringen.

Det samme gør ikke overraskende Nykredits bankdirektør, Dan Sørensen.

- Selv i minimumsversioner vil revisionen af reglerne fra Basel-komitéen udfordre Nykredit væsentligt. Man skal huske på, at det tager os årevis at bygge kapital op. Derfor kan vi simpelthen ikke ignorere, at der er nye krav på vej, siger han til avisen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen