Berlingske Business

Kinas statsbanker får ny konkurrent

CHINA-CBANK/PAYMENTS
Foto:

En af Kinas største og mest innovative IT-selskaber er udset til at udfordre landets statsejede banksektor. Premierminister Li Keqiang var med, da WeBank blev lanceret.

Da lastbilchaufføren Xu Jun tidligere på ugen lånte 35.000 kroner, gik historien Kina rundt. Manden, der trykkede på knappen og dermed godkendte transaktionen, var premierminister Li Keqiang.

Han har placeret Kinas finansielle reformer højt på den politiske dagsorden og givet grønt lys til en række nye tiltag. Sidste år førte det til, at den kinesiske regering udstedte licenser til fem privatejede, kommercielle banker, der skal tage kampen op i en sektor, hvor stort set alle virksomheder er statsejede. Den første, nye private bank kommer til at hedde WeBank – den findes kun på nettet og har IT-giganten Tencent som ejer.

»Man kan sige, at dette er et lille skridt for WeBank, men et stort et for de finansielle reformer,« udtalte Li Keqiang, da han sendte de 35.000 kroner videre til den kinesiske lastbilchauffør.

Premierministeren var rejst fra Beijing til Sydkina for at deltage i åbningen af WeBank og sende et vigtigt signal om nye tider i finanssektoren.

prisfald

Den politiske ledelse i Kommunistpartiet har gjort det klart, at branchen skal være mere tilgængelig for landets små og mellemstore virksomheder. De står for omkring 60 procent af bruttonationalproduktet og for tre ud af fire nye job, men de har svært ved at trænge igennem til statsbankerne, der foretrækker at servicere store, statsejede selskaber.

Kritikere har tidligere peget på, at bankerne er blevet beskyttet mod konkurrence på grund af deres tætte forbindelser til den politiske elite. Derfor har Li Keqiangs personlige opbakning til den nye privatbank vakt opsigt.

»Set fra regeringens synspunkt er det et spørgsmål om at udvikle hele industrien og gavne samfundet. Branchen skal åbnes for at undgå monopoldannelse og skabe en mere effektiv sektor. For Tencent giver det mening, fordi de har en enorm bred kundebase, de nemt kan inddrage,« siger Xi Junyang, vicedirektør ved Center for Moderne Finansiering på Shanghai Universitet for Finans og Økonomi.

25busJan Stentoft Arlbjørn..jpg

Tencent er et af Kinas mest kendte og største internetselskaber med forretninger i adskillige brancher. Eneste fælles kendetegn er, at virksomhedens produkter alle har en online tilstedeværelse. De seneste år er beskedapp’en WeChat blevet kinesernes foretrukne måde at dele tekst, video, talebeskeder og billeder. Løbende er mobiltjenesten blevet udvidet med nye funktioner, der også har gjort det muligt at købe ting på internettet eller overføre penge til andre brugere.

XIAOMI

WeBank bliver dermed Tencents nyeste forsøg på at skabe en endnu større synergieffekt mellem millioner af brugere på sociale medier, e-handel og finansielle produkter. Men selskabet er ikke ene om at forfølge den strategi.

De resterende fire banklicenser er gået til nogle af Tencents største konkurrenter. Blandt dem er rivalerne fra Alibaba, der sidste år gik på børsen i New York i en af de største børsnoteringer på Wall Street nogensinde. Alibaba, der driver en række online handelsplatforme, er allerede i fuld gang med at udvikle firmaets bankkoncept.

Både Alibaba og Tencent har formået at tiltrække kunder til deres internetbaserede betalingstjenester, men spørgsmålet er, om borgere og virksomheder har nok tillid til banker, der ikke er ejet af staten.

Meget tyder på, at myndighederne vil komme den problemstilling i forkøbet med en ny lovgivning.

Ifølge kinesiske medier arbejder den kinesiske centralbank på en garantiordning, der skal sikre indskud i kommercielle banker på op til 500.000 kroner.

CHINA-FINANCE-ECONOMY-RAIL

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen