Berlingske Business

Keops mangler penge til investorer

Keops mangler penge til investorer - 1
Foto:

En Keops-ejendomsobligationsserie udløb 1. januar, men Keops har ingen penge, så ejerne har ikke fået deres penge.

Den 1. januar – mens de fleste danskere plejede deres tømmermænd – tikkede en fondsbørsmeddelelse ind på Københavns Fondsbørs med et enkelt budskab: »Vi har ingen penge og derfor kan I ikke få penge for de obligationer, I har købt gennem os, på den normale udløbsdato den 1. januar.«

Afsenderen er Keops, der er ejet af ejendomsinvesteringsselskabet Landic Investment. Bestyrelsesformanden beklager, at det ikke er lykkedes at skaffe penge, så investorerne kan få de 30 millioner kroner, som obligationsserien lyder på.

»Det er meget beklageligt. Men vi har forsøgt at skaffe likviditet hos en lang række banker og udlånere, men det er ganske enkelt ikke lykkedes os at skaffe mellemfinansieringen. Men tilbagebetalingen er kun udskudt, og vi har forventning om at fremskaffe pengene inden længe,« siger bestyrelsesformand i Keops EjendomsObligationer I, Michael Sheikh, der også er udviklingsdirektør i Landic Property Group.

At Keops er endt i en situation, hvor de ikke er i stand til at betale investorerne deres penge, overrasker ikke professor i finansiering på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, Peter Løchte Jørgensen:

»Da Keops i lancerede ejendomsobligationerne, var det til en høj, effektiv rente samtidig med, at der blev lovet en høj indfrielseskurs. Det lugtede langt væk af høj risiko, og det er også, hvad vi nu ser,« siger Peter Løchte Jørgensen.

I 2005 gennemfik han en ejendomsobligationsserie fra Keops og kunne konstatere, at det var et kompliceret produkt.

»Der er tale om en struktureret obligation. Konstrukturen er indviklet, og almindelige investorer bør ikke placere deres penge i produktet. Men det er sket alligevel, og man kan bare håbe, at de er gået ind i det velvidende, at der er en højere risiko end ved almindelige obligationer,« siger Peter Løchte Jørgensen.

Det er altså ikke kun virksomhedsobligationer, men også ejendomsobligationer, danskerne risikerer at tabe penge på i løbet af 2009.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen