Berlingske Business

Kapitalfonds- pukkel på vej

Det bratte fald i antallet af såkaldte exits fra kapitalfonde risikerer at skabe problemer om et par år. En pukkel af virksomheder skulle være solgt videre.

Stille og roligt hober investeringer sig op, hvor sidste salgsdato er overskredet. I takt med den økonomiske krise brænder flere og flere investeringer i kapitalfondenes lommer, og det kan skabe en pukkel af salgsmodne virksomheder.

I alt er der 158 kapitalfondsejede virksomheder i Danmark. De fleste er købt i årene fra 2005-2008, hvor kapitalfondene boomede. Normalt skal en kapitalfond videresælge en virksomhed efter 3-7 år, men en række investeringer er lige nu ude over sidste salgdato.

Berlingske Business har lavet en oversigt over samtlige kapitalfondsinvesteringer i Danmark. Her fremgår det tydeligt, at i alt 27 investeringer lavet i 2001 eller tidligere brænder alvorligt i lommerne på flere fonde nu. Men desto mere bekymrende er det faktum, at det totale fravær af exits betyder, at de mange tilkøbte virksomheder i årene 2005-2008 medvirker til at skabe en pukkel af investeringer over sidste udløbsdato. Dermed kan fondene i de kommende år stå med alt for mange til salg-skilte i vinduerne, hvilket køberne kan udnytte til at presse priserne.

For fondene kan de mange ophobede investeringer også give rent praktiske problemer. Ofte har fondene en løbetid på 10-12 år, men på grund af det tørlagte marked for virksomhedshandler kan flere fonde blive tvunget til at forlænge løbetiden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen