Berlingske Business

Kapitalfonde forbereder bud på dankortet

Nets
Foto:

Både danske og udenlandske kapitalfonde slikker sig om munden over muligheden for at blive ejer af Nets, der blandt andet ejer dankortet, NemID og Betalingsservice.

Dankortet, NemID og Betalingsservice kan blive kapitalfonds-ejede. I hvert regner store fonde i både Danmark og udlandet på, om de skal byde på Nets, der ejer de tre tjenester.

Det skriver Børsen, som har talt med flere kilder i kapitalfonde og investeringsbanker.

»10 milliarder kroner har været nævnt som pris, men jeg tror godt, det kan ende med at blive dyrere. Nets er en lækkerbisken for kapitalfonde, og der vil være mange af de store, amerikanske fonde, der kommer til at kigge nærmere på den. Det samme vil de større nordiske fonde, men de kan blive nødt til at gå sammen om at løfte den, fordi den er så stor,« siger en kilde i en af de store investeringsbanker til Børsen.

Blandt de interesserede kapitalfonde nævnes amerikanske giganter som Advent, Kohlberg Kravis Roberts (KKR) og Bain Capital, mens det er EQT, Nordic Capital og Altor, der er de oplagte bydere i Norden.

Nets omsatte sidste år for seks milliarder kroner og tjente 700 millioner kroner på den primære drift. Selskabet har en markedsandel på 45 procent i Norden og er Europas næststørste uafhængige kortprocessor.

Nets er sat til salg efter at der inden for de seneste år er sket en rivende udvikling indenfor digitale betalingsmidler, hvor også store it-spillere som Google, Facebook og indiske Tata er kommet ind på markedet. Det betyder, at det er helt nødvendigt at poste store summer i at udvikle tjenester for at bevare Nets' ledende rolle på det nordiske marked. Det er de 200 nordiske banker, der - sammen med Nationalbanken - ejer Nets ikke interesserede i. Derfor er et salg det eneste alternativ, forklarede bestyrelsesformand i Nets og Nordea-direktør, Peter Lybecker torsdag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen