Berlingske Business

Jyske Bank nægter at sælge til Nykredit

Jyske Bank bedst i rating og Danske Bank nummer to
Jyske Banks direktør Anders Dam Foto:

Jyske Bank kaster grus i maskineriet i fusionen mellem Ringkjøbing Landbobank og Nordjyske Bank. Anders Dam vil ikke sælge aktieposten i den fusionerede bank til Nykredit.

Michael Rasmussen har fået et afslag fra Anders Dam. Nykredit-topchefen må således notere, at Jyske Bank-topchefen ikke vil sælge aktieposten i Nordjyske Bank til Nykredit.

Salget af den 38,5 procent store aktiepost er en del af den fusion mellem Ringkjøbing Landbobank og Nordjyske Bank, der blev annonceret i sidste uge. Her afgav Nykredit mere præcist et tilbud til Jyske Bank om at købe de udstedte Ringkjøbing Landbobank-aktier af Jyske Bank efter gennemførslen af den planlagte fusion.

»Ringkjøbing Landbobank og Nordjyske Bank har fra Nykredit-koncernen modtaget besked om, at Jyske Bank ikke ønsker at gøre brug af dette tilbud. Meddelelsen fra Jyske Bank indeholder ikke yderligere informationer om Jyske Banks stillingtagen til fusionen mellem Nordjyske Bank og Ringkjøbing Landbobank - i øvrigt en fusion, som bakkes op af de to bankers bestyrelser. Såfremt Jyske Bank måtte vælge at blive aktionær i Ringkjøbing Landbobank efter den planlagte fusion, hilser vi dem meget velkommen,« lyder det i en meddelelse fra Ringkjøbing-topchef John Fisker.

Et uinviteret tilbud

Det er dog fortsat Ringkjøbing Landbobank og Nordjyske Banks forventning, at fusionen bliver en realitet. I så fald vil Jyske Bank umiddelbart blive ejer af 11 procent i Ringkjøbing Landbobank.

Nordjyske har siden midten af marts skullet forholde sig til et »uinviteret« købstilbud fra Jyske Bank, der i forvejen ejer 38,5 procent af banken. Bestyrelsen i Nordjyske ville ikke anbefale aktionærerne købstilbuddet, som værdisatte banken til 3,12 mia. kroner. I begyndelsen af april forhøjede Jyske Bank-topchef Anders Dam så buddet fra 170 kroner per aktie til 190 kroner per aktie, hvilket gav banken en værdi på 3,5 mia. kroner.

Men heller ikke her bed bestyrelsen hos Nordjyske Bank på. Man tyggede fortsat på, om der var andre alternativer, og der har hele tiden været lagt vægt på, at banken gerne ville beholde sin selvstændighed. Her mener bestyrelsen, at fusionen med Ringkjøbing Landbobank er en bedre vej at gå.

Status quo

Jyske Bank har ellers gennem knapt et år gerne ville sælge sin knap 38,5 procent store aktiepost i Nordjyske. For tilbage i sommeren 2017 skete der en ændring hos kreditvurderingsbureauet Standard & Poors, der betød, at ejerskabet af en bid af Nordjyske Bank ikke længere ville have den værdi for Jyske Bank.

Anders Dam kunne nemlig ikke længere tælle de knap 38,5 procent Nordjyske-aktier med i sit kapitalgrundlag i den nye kreditvurderingsmodel, og det ville tynge bankens kreditvurdering. En vurdering, der er vigtig for en bank som Jyske, der har en stor andel af boliglån i dens portefølje.

Hvis Jyske Bank havde lykkedes med overtagelsen, så vil det lette byrden på kapitalgrundlaget, og det vil dels give en forbedret kreditvurdering, og dels kan man eventuelt frigøre kapital, som man kan give videre til aktionærerne på sigt i form af udlodninger.

En aktiepost i Ringkjøbing Landbobank er dog umiddelbart status quo i denne henseende, hvilket ikke er ønskværdigt for Anders Dam. Enten skal prisen for aktieposten tilsyneladende længere op fra de omkring 1,25 mia. kroner, som Nykredit har villet byde, eller også kan Anders Dam lægge et nyt forhøjet bud på hele Nordjyske Bank.

»Anders Dam er givetvis blevet pikeret over at Nykredit har budt en underpris for aktierne. Der kommer givetvis endnu en forhandling og der kan komme et forbedret tilbud fra Nykredit. Jyske Bank regner givetvis med at kunne forhandle en bedre pris med Nykredit, som er højere end tilbuddet og på niveau med sit eget bud i kontanter,« lyder vurderingen fra Nordnet-analytiker Per Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen