Berlingske Business

Jyske Bank indgår nyt millionforlig i hedgesag

pix-Jyske Bank øger nedskrivninger markant.
Jyske Bank må endnu en gang dække tabet for en række kunder, der havde investeret i en hedgeforening, som banken ikke havde varedeklareret godt nok. Foto:

Banken må betale erstatning til mere end 100 kunder, der tabte penge på en kontroversiel hedgeforening, der tabte 800 millioner kroner under finanskrisen.

Mere end 100 investorer får nu godtgjort det meste af deres tab på en investering i en kontroversiel hedgeforening fra Jyske Bank, som satte mere end 800 millioner kroner over styr under finanskrisen. Det skriver Finans.

Investorerne har været på vej med et gruppesøgsmål mod banken, men Jyske Bank har valgt at godtgøre dem 80 procent af deres tab svarende til 23 millioner kroner og dermed lukke sagen.

Jyskedrengen

- Det er primært af procesøkonomiske grunde, at vi forliger sagen, og fordi der altid er en procesrisiko, siger Peter Stig Hansen, juridisk direktør i Jyske Bank til Finans.

Det er anden gang, at Jyske Bank bliver mødt med et gruppesøgsmål om hedgeforeningen og samtidig anden gang, at det ender i et forlig. I 2012 indgik banken et forlig med 1100 kunder, som fik cirka 200 millioner kroner i kompensation. Derudover har banken indgået forlig i flere hundrede sager direkte med kunder for et hemmeligholdt millionbeløb.

Jyske Bank har stadig enkelte verserende sager med kunder. Banken har ligeledes stævnet Finanstilsynet, som banken mener har uddelt en påtale i sagen på et forkert grundlag.

netbank


I påtalen fra 2009 kritiserer Finanstilsynet bankens rådgivning for som udgangspunkt at være mangelfuld. Den fik stor betydning for det videre sagsforløb. Sagen mod Finanstilsynet skal efter planen for retten den 16. marts i år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen