Berlingske Business

Jyske Bank hives i retten af hedge-kunder

JyskeBankHedge_Business
Selv om Jyske Bank med Anders Dam i spidsen har indgået forlig om en tabsgivende investering, vil banken stadig ikke anerkende, at der var tale om dårlig rådgivning. Det vil nogle af kunderne nu have rettens ord for. Foto:

To af de otte sagsøgere, som Forbrugerombudsmanden repræsenterer i Jyske Hedge-sagen, har sagt nej tak til bankens tilbud om forlig.

Dermed skal Jyske Bank i landsretten næste år. Det skriver netmediet Finanswatch.

Grunden til, at de to investorer har valgt at sige nej tak til forliget, skal findes i ønsket om at placere et ansvar, fortæller Sigurd Slot Jacobsen, der er specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden.

- Den primære bevæggrund er, at de mener, at banken har begået rådgivningsfejl i forbindelse med investeringen, og det vil de gerne have en dom for. Også fordi banken i forliget jo ikke anerkender, at der er begået fejl, siger han til Finanswatch.

Den ene af de to forligsafvisende investorer, Finn Juncker, bekræfter over for Finanswatch, at det netop er ønsket om at få banken til at tage ansvar, der er drivkraften. Han mener, at han står med en rigtig god sag, ikke mindst fordi han har opkaldet, hvor bankrådgiveren solgte ham investeringen, på bånd.

- Jeg ser mine chancer som særdeles gode. Jeg har en god lydfil, fra da banksælgeren solgte produktet til mig, og de fleste, der hører det, er enige i, at det er ganske forfærdeligt, siger Finn Juncker.

Forliget betød, at Jyske Bank gik med til at dække 80 pct. af investorernes tab. I første omgang var forliget, der omfatter 1.400-1.500 investorer, betinget af, at alle de otte investorer, som Forbrugerombudsmanden repræsenterer, sagde ja. Men den betingelse har Jyske Bank frafaldet.

Så selv om de to investorer nu vil hive Jyske Bank i retten, kan de resterende investorer fortsat få del i forliget.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen