Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Jyske Bank beskylde­s for at tørre milliontab af på kunde

03BUSPix-Abengoa-bred-14410.jpg
Den grønne gigant Abengoas solcellepark i Sanluca­r La Mayor i Spanien har været i alvorlige vanskeligheder i et stykke tid og meget tæt på konkur­s. I så fald ville det være et af Spaniens største­ virksomhedskrak. Lige nu jager selskabet frisk kapital på omkring 75 mia. kroner. Usikker­heden om virksom­hedens fremtid har kostet investorern­e mange penge. Foto: Cristina Quicler/AFP

En vred bankkunde klager til Finanstilsynet over Jyske Banks salg og anbefaling af virksomhedsobligationer i den nødlidende spanske virksomhed Abengoa. »De har tørret tabet af på min klient. Har de også gjort det med andre kunder,« spørger advokat.

En vred bankkunde beskylder nu Jyske Bank for at tørre bankens eget tab på en investering i et spansk selskab af på ham. Efter forgæves forhandlinger med Jyske Bank klager bankkunden derfor til Finanstilsynet over storbanken.

Sagen drejer sig om en investering i virksomhedsobligationer i den nødlidende spanske virksomhed Abengoa, som kunden har tabt flere end tre millioner kroner på.

»Jyske Bank propper de her obligationer ned i halsen på min klient på et tidspunkt, hvor virksomheden er på vej lige lukt i helvede. Det er i sig selv hovedløst, men mit klare indtryk er, at banken har solgt ham obligationerne fra et andet nødlidende engagement eller fra deres egen beholdning. Derved tørrer Jyske Bank deres tab af på min klient,« siger advokat Karoly Nemeth, der repræsenterer bankkunden.

Han har på vegne af sin klient forgæves forsøgt at nå til enighed med Jyske Bank. Blandt andet ved et møde 25. april.

»Under dette møde bekræftede bankens repræsentanter, at den portion, som min klient blev anbefalet at købe, blev solgt ud af bankens egen beholdning. Finanstilsynet kan derfor ved sagens vurdering lægge til grund, at banken af egen drift kontakter en kunde, at banken på et tidspunkt, hvor banken er bekendt med, at investeringen er stærkt risikobetonet, sælger ud af egen beholdning. Banken frigør sig således for den risiko, banken ved salget viderefører til kunderne,« skriver Karoly Nemeth i en klage til Finanstilsynet dateret 31. maj.

RB PLUS Banker med lav moral er svære at stoppe

»Højst usædvanligt«

Troels Holmberg, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk, har set klagernes beskrivelse af forløbet, som han kalder »højst usædvanligt«:

»Jeg synes, at denne klage rejser en række meget relevante spørgsmål og klagepunkter. Det overordnede hensyn i bankernes rådgivning skal være, at det er i kundens egen interesse. Det synes jeg klart, at der bliver sået tvivl om i klagers gengivelse af forløbet,« siger Troels Holmberg og tilføjer:

»Jeg har kun få oplysninger om sagen, men det virker som et meget stort beløb at placere i en enkelt virksomhedsobligation. Udgangspunktet er, at enhver anbefaling skal passe til kundens situation og tage hensyn til behovet for risikospredning. Samtidig rejser klagen naturligvis spørgsmålet, om banken havde en særlig interesse i at sælge obligationerne,« siger Troels Holmberg.

Abengoa er netop nu ved at finde investorer til en gigantisk restrukturering af det konkurstruede firma, som er blevet kaldt Spaniens flagskib inden for vedvarende energi. I april fik selskabet mere tid til at finde penge til en redningsplan på næsten ti mia. euro (75 mia. kroner)

Jyske Bank

Samlet investering på ti mio. kroner

Den omstridte investering i Abengoa skete i august sidste år. I forvejen havde bankkunden en investering på syv mio. kroner i Abengoa købt i årene 2011-2014.

»Rådgiveren fra Jyske Bank ringede 5. august 2015 af egen drift til min klient med en stærk anbefaling af, at min klient erhvervede yderligere Abengoa obligationer. Anbefalingen var begrundet med, at kursen var faldet, som følge af at der var opstået nervøsitet omkring virksomhedens forhold. Banken vurderede, at investeringen ville give en god forrentning. Bankens rådgiver oplyste ikke, at aktierne bag virksomhedsobligationerne var styrtdykket fra kurs 2,04 31. juli 2015 til 1,04 4. august 2015,« skriver Karoly Nemeth i klagen.

På baggrund af bankens rådgivning købte Nemeths klient virksomhedsobligatiobner for yderligere 3,4 mio. kroner og nåede dermed op på en samlet beholdning på knap ti mio. kroenr, fremgår det af klagen.

I et brev dateret 16. marts i år afviser Jyske Bank klagen og henviser til, at bankkunden var registreret med en »spekulativ risikoprofil« og selv har været klar over de risici, som han har løbet med sine investeringer. Derfor afviser Jyske Bank at købe obligationerne tilbage og friholde kunden fra tab og tilføjer:

»Banken agter ikke at efterkomme Deres anmodning om at oplyse eventuelle beholdninger af Abengoa-obligationer i bankens egen­beholdning, ligesom vi ikke agter at oplyse om bankens eventuelle beholdning til andre kunder af Abengoa-obligationer,« afslutter Jyske Bank afvisningen fra marts.

Den sidste del af svaret ønsker Karoly Nemeth, at Finanstilsynet skal tage stilling til, da han er sikker på, at andre kunder i Jyske Bank er blevet tilbudt at investere i Abengoa:

Anders Dam Jyske bank

»Finanstilsynet må afkræve banken nøje oplysninger herom, idet det er min opfattelse, at banken systematisk har forfulgt et mål, nemlig at komme af med nødlidende virksomhedsobligationer fra egen beholdning for derved at undgå tab og i stedet overvælte tabet på kunderne,« skriver Karoly Nemeth i klagen.

Banker tabte tidligere sag

Under finanskrisen brændte en række almindelige bankkunder sig alvorligt på investeringer i risikable såkaldte Scandi­notes-obligationer. Her tabte en række banker efterfølgende sager i Pengeinstitutankenævnet.

»Jeg vil ikke forholde mig til, om den konkrete sag ligner eller adskiller sig fra Scandinotes-sagerne. Men en af problemstillingerne er den samme: Har banken solgt obligationer til egne kunder, som var svære at afsætte på markedet,« spørger seniorøkonom Troels Holmberg fra Forbrugerrådet.

Klagen fra advokat Karoly Nemeth er rettet til Finanstilsynet, som ikke vil kunne give erstatning til den utilfredse kunde.

»Men det kan godt være en god strategi at klage til Finanstilsynet. Hvis de vurderer, at Jyske Bank har overtrådt reglerne om investorbeskyttelse, så har man en god sag senere. Hvis man skal have erstatning, så skal man til domstolene eller til Pengeinstitut­ankenævnet,« påpeger Troels Holmberg.

Jyske Bank ønsker ikke at kommentere den konkrete sag.

»Vi handler aldrig nogensinde med kunder via vores egenbeholdning. Jyske Bank kan ikke kommentere verserende sager og konkrete kundeforhold. Men generelt omkring Jyske Banks ordreudførelsespolitik og vores praksis omkring obligationshandel kan jeg oplyse, at dette normalt foregår via bankens handelsbeholdning – ikke bankens egenbeholdning,« skriver Peter Feldvoss Andersen, chef for Jyske Markets, i en mail til Berlingske.

Han skriver videre, at Jyske Banks praksis i forbindelse med virksomhedsobligationer er, at banken køber obligationer ind til handelsbeholdningen i større portioner for at kunne sælge disse videre til bankens kunder i mindre portioner.

»På den måde er vi med til at give likviditet til markedet. På samme måde køber vi også obligationer ind til vores handelsbeholdning fra vores kunder, når de ønsker at sælge. Dette er en helt normal praksis i markedet og foregår på helt tilsvarende vis hos en række øvrige pengeinstitutter. Forretningsmodellen fremgår også af Jyske Banks ordreudførelsespolitik, som Finanstilsynet er bekendt med,« skriver Peter Feldvoss Andersen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen