Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Jyske Bank bedst i rating og Danske Bank nummer to

RB PLUS Massiv læk om skattely afslører magtelite Sag om skatt
ARKIVFOTO Foto:

Efter overtagelsen af BRFkredit i 2014 fremstår Jyske Bank som det mest dynamiske af Danmarks største pengeinstitutter i 2015.

Det skriver Økonomisk Ugebrev Formue/CFO med baggrund i ugebrevets årlige bankrating af de 40 største danske pengeinstitutters ledelsespræstationer i 2015.

Rangeringen bygger på en måling af, hvor godt hver bank har præsteret på ni afgørende parametre i 2015 i forhold til 2014.

- Med andre ord kan bankens topchef Anders Dam fremvise den største effekt af nye ledelsesinitiativer blandt de store og mellemstore banker, skriver ugebrevet, der oplyser, at Danske Bank, Jutlander Bank, Spar Nord og Skjern Bank følger lige efter.

Banker

- Jyske Banks overtagelse af BRFkredit har især givet performancepoint på to målepunkter: Nettorenteindtægter samt nettorente- og gebyrindtægter i forhold til personaleomkostninger er steget betydeligt, påpeger ugebrevet.

Jyske Banks personaleomkostninger er i 2015 faldet fra 61 til 54,6 pct. af netto rente- og gebyrindtægterne, efter overtagelsen af BRFkredit.

- Men den jyske storbank ligger stadig højere end mange af sine rivaler, hvor Danske Bank markerer sig med 49,4 pct., Spar Nord med 53,1 pct. og Sydbank med 58 pct., fremhæver ugebrevet og tilføjer, at mange iagttagere derfor ser mulighed for yderligere effektivisering i Jyske Bank, da banken stadig er i færd med at trække synergier ud af overtagelsen af BRFkredit.

Jyske Bank trækkes i Økonomisk Ugebrevs bankrating ned af en markant lavere egenkapitalforrentning, der dog især skyldes, at 2014-resultatet blev løftet af en betydelig indtægtsføring af badwill efter overtagelsen af BRF.

astrup hansen

- Nok så interessant opnår landets største bank, Danske Bank, med topchef Thomas F. Borgen, en andenplads i denne benchmarking af ledelsesperformance i 2015, uden at banken har taget et tilsvarende stort strategisk initiativ, skriver ugebrevet og vurderer videre, at Danske Bank i 2015 er blevet yderligere effektiviseret og erklærer, at den har nået alle sine strategiske finansielle målsætninger i et godt 2015.

Det fremhæves, at banken kan notere en nedgang i personaleomkostningerne til 49,4 procent af netto rente- og gebyrindtægterne mod 51,5 procent året før.

- Dermed er banken et af kun seks pengeinstitutter, der har en omkostningsprocent, som udregnet på denne måde, er på under 50 procent. Den gode placering i den samlede ranking skyldes dog nok så meget, at banken har kunnet nedbringe sine nedskrivninger meget betydeligt, skriver ugebrevet og påpeger, at Danske Bank er et af de få danske pengeinstitutter i 2015, der desuden markant har kunnet øge sin forrentning af egenkapitalen med 11,6 procent fra 8,6 procent i 2014 og dermed er over sin strategiske målsætning på 9,5 procent.

/ritzau/FINANS

15BUSRaaballe-181156.jpg

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen